لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید خواستار ضمانت ها از ایران است


مذاکرات سویس روی برنامه ذروی ایران
مذاکرات سویس روی برنامه ذروی ایران

قصر سفید میگوید این مکلفیت ایران است تا جهان را متقاعد سازد که برنامۀ اتمی اش، مقاصد صلح آمیز در پی دارد.

قصر سفید گفته است برای رسیدن به یک معامله ای که برنامۀ اتمی ایران را اداره کند، لازم است تا تهران جهان را به صلح آمیز بودن برنامۀ اتمی اش متقاعد ساخته و در این بخش، ضمانت هایی را ارایه کند.

اکنون همه چشم انتظار پایان مذاکرات منعقدۀ سویس اند تا ببینند که آیا تلاش های نهایی برای رسیدن به چارچوب یک توافق در اخیر این ماه، نتیجه ای به دست خواهد آمد یا خیر.

به گفته مقامات، ایالات متحده و ایران به توافق بر جنبه های کلیدی یک معامله هستوی نزدیک شده اند، اما برای رسیدن به یک توافق نهایی، برخی مشکلات هنوز باقی مانده است.

دو مقام رسمی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که ایران به گونۀ آزمایشی، محدودیت در ماشین آلاتی را قبول کرده است که می تواند برای غنی سازی یورانیم به اندازه شش هزار و یا کمتر از شش هزار سنترفیوژ در ساحه اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

دیپلومات ها در سویس، پیشاپیش میعاد سی و یکم مارچ، طرح کلی یک معامله نهایی با ایران تا پایان ماه جون را در نظر دارند.

جان کری وزیر خارجۀ امریکا برای یک دور دیگر مذاکرات و دو روز قبل از فرارسیدن ضرب الاجل رسیدن به یک نتیجه، وارد شهر لوزان در سویس شد.

جان کری به مقصد ادامۀ این مذاکرات، حتی برنامه بازگشت خود به امریکا را که برای اشتراک در محفل یادبود از ادوارد کنیدی در نظر گرفته شده بود، فسخ کرد.

از جانب دیگر، محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران به روز شنبه با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در سویس ملاقات کرد.

یک جلسه جداگانه بین فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز برگزار شد.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده گفت: اعضای گروه پنج جمع یک و ایران امیدوار بودند تا خلا های را که موجود است، این باربا رسیدن به یک توافق مقدماتی تا پایان ماه مارچ رفع سازند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که طرف های درگیر درمذاکرات هستوی ایران، برای دست یافتن به یک توافق هرگز به این انداره نزدیک نبوده اند.

فردریکا موگیرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشت: "هنوز هم برخی از نقاط مهم، نیاز به حل و فصل دارد و همه این ساعات را کار خواهند کرد تا کاستی ها را از میان بردارند. "

وزرای خارجه فرانسه و آلمان به روز شنبه در مذاکرات سویس با دیپلومات های ایرانی و امریکایی، پیوستند تا برای درهم شکستن بن بست در مذاکرات ایران کمک کنند.

XS
SM
MD
LG