لینک های دسترسی

Breaking News

شهروندان کابل در مورد ۱۱ سپتمبر چه می‌گویند


در حالیکه جهانیان از ۲۰مین سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحده یابود می‌کنند شهروندان خسته از جنگ کابل روز شنبه ۱۱سپتمبر (۲۰ سنبله) احساسات مملو از خشم خود را در برابر خروج نابهنگام نیروهای امریکایی ابراز کردند.

نیروهای های ناتو به رهبری ایالات متحده پس از دو دهه حضور در افغانستان ماه گذشته از آن کشور خارج شدند، روندی که به باور افغان‌ها سبب سقوط دولت و بازگشت گروه طالبان به قدرت شد.

عبدالوارث باشندهٔ شهر کابل به رویترز گفت: "بدبختی‌های را که در حال حاضر تجربه می‌کنیم به خاطر امریکا است."

شبکه تروریستی القاعده به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ چهار طیاره را ربودند و حملات مرگباری را در ایالات متحده انجام دادند.

پس از آن حمله، جورج دبیلو بش،‌ رییس جمهور وقت ایالات متحده جنگ علیه دهشت افگنی را اعلام و بر افغانستان حملهٔ نظامی را راه اندازی کرد که به تاریخ ۳۰ اگست سال جاری با عملیات پر از هرج و مرج تخلیه هوایی از کابل پایان یافت.

شماری از جوانان افغان به خبرگزاری رویترز گفته اند که نیروهای امریکایی تلاش نکردند به مردم افغانستان کمک کنند.

جلیل احمد، باشندهٔ کابل گفت: "پس از وقوع حادثه ۱۱ سپتمبر، امریکایی‌ها ۲۰ سال برای منفعت خودشان در کشور ما بودند. آنان منافع را که در نظر داشتند در این ۲۰ سال به دست آوردند در حالی که ما هیچ سودی از آنان نبردیم. آن‌ها کشور ما را در سردرگمی رها کردند."

گل آقا لغمانی، یکی از باشنده گان کابل گفت: "اکنون امنیت وجود دارد و امنیت خوب است ... خدا به طالبان قدرت بیشتری بدهد تا این (آرامش) را برای همیشه حفظ کنند."

درست سه هفته پس از تصرف شهر کابل، کابینۀ سرپرست گروه طالبان معرفی شد که با وصف تاکید جامعۀ جهانی و تعهد طالبان بر همه‌شمول بودن آن، هیچ چهرۀ غیر طالبان، اقلیت‌ها یا زنان در این کابینه شامل نیستند.

افزون بر این، بیش از نصف اعضای معرفی شدۀ این کابینه شامل فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و چندین تن این تندروان در زندان گوانتانامو زندانی بودند.

جامعه جهانی نگرانی خود را مبنی بر عدم رعایت حقوق بشر، به ویژه زنان ابراز کرده اند و اعتراضات به رهبری زنان در دو هفتهٔ گذشته در چندین شهر با مخالفت طالبان مواجه گردیده است. برخی افراد بازداشت و مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته اند. طالبان تعهد کرده اند که در مورد چنین حوادثی تحقیق کنند.

طالبان در زمان حاکمیت خود بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ زنان و دختران را از رفتن به پوهنتون و کار کردن در ادارات منع کرده بودند. این گروه در هفته‌های اخیر اطمینان داده اند که به حقوق زنان بر مبنای قوانین اسلامی احترام خواهند گذاشت، اما تا هنوز روشن نیست که در عمل چه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG