لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون حساب صد ها حملۀ هوایی را در افغانستان ندارد


آرشیف: حملات هوایی طیاره های بدون سر نشین موجب تلفات غیر نظامیان نیز شده است
آرشیف: حملات هوایی طیاره های بدون سر نشین موجب تلفات غیر نظامیان نیز شده است

در سال ۲۰۱۶ میلادی، ایالات متحده صد های حملۀ هوایی را در افغانستان، انجام داد، اما از ۴۵۶ حملۀ هوایی در این کشور صورت گرفته است، ثبت دیتابیس نشده است.

خبر گزاری رویترز به نقل از ویب سایت مِلِتری تایمز امریکا گزارش می دهد که پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده در چندین سال گذشته در افشای هزاران حملۀ هوایی در عراق، سوریه و افغانستان، ناکام مانده است.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که سال گذشته ایالات متحده حد اقل ۴۵۶ حملۀ هوایی را در افغانستان انجام داد است که در ذخیرۀ معلوماتی یا دیتابیس قوای هوایی ایالات متحده، درج نشده است. در این گزارش آمده است که این حملات توسط هلیکوپتر و طیاره های بدون سر نشین امریکا صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از ویب سایت مِلِتری تایمز که خود را یک مرجع مستقل خبر رسانی عنوان می کند، همچنین گزارش داده است که سابقۀ معلومات نا تکمیل در مورد حملات هوایی ایالات متحده به اکتوبر سال ۲۰۰۱ میلادی بر می گردد—یعنی زمانیکه جنگ بر ضد گروه های دهشت افگنی مثل القاعده آغاز گردید.

پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده تا حال در مورد گزارش ویب سایت مِلِتری تایمز تبصره ای نکرده است.

با وجود کاهش قابل ملاحظۀ قوای امریکایی در افغانستان، هنوز هم هزاران نیرو ایالات متحده در افغانستان مستقر اند و در پهلوی آموزش قوای افغانستان، طیاره های بدون سرنشین امریکایی گاه گاهی در عملیات هوایی نیز سهم می گیرند.

مقامات امریکایی گفته اند که عملیات طیاره های بدون سر نشین در هدف قرار دادن تندروان موثر بوده است. سال گذشته، ملا اختر محمد منصور، رهبری پیشین طالبان، در نتیجۀ حملۀ طیاره بدون سر نشین در بلوچستان پاکستان کشته شد.

در این اواخر، طیاره های بدون سر نشین در از بین بردن تندوران گروه دولت اسلامی یا داعش نیز در برخی نقاط افغانستان موثر واقع شده است.

در پهلوی افغانستان، طیاره های بدون سر نشین ایالات متحده، تندروان را پاکستان، سوریه، عراق و یمن نیز هدف قرار داده اند. در آخرین مورد، هفته گذشته، شماری از اعضای القاعده در نتیجه حمله طیاره بدون سر نشین ایالات متحده، در یمن کشته شدند.

اما در برخی موارد، حملات توسط طیاره های بدون سر نشین ایالات متحده موجب کشتار غیر نظامیان نیز شده است.

XS
SM
MD
LG