لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا ارسال کمک‌های بشردوستانه را از طریق هوا به غزه از سر گرفت


فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز یکشنبه نهم جون (۲۰ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که پرتاب کمک‌های بشردوستانه از طریق هوا برای مردم در غزه را از سر گرفته شد.

سنتکام گفته است که عملیات نظامی اسراییل در منطقه موجب توقف کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه شد، اما یک طیاره باربری نوع سی-۱۳۰ روز یکشنبه ۱۰ متر‌یک تن مواد غذایی را از طریق هوا برای فلسطینی‌ها در شمال غزه پرتاب کرد.

مردم غزه پس از هشت ماه جنگ ویرانگر، به شدت به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. پس از آنکه اسراییل ورود کمک‌های بشردوستانه را از طریق زمین به غزه به تاخیر انداخت، ایالات متحده به فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه از طریق هوا و یک بندر شناور روی آورد.

در اعلامیۀ سنتکام آمده است: ''ایالات متحده تا امروز، علاوه بر کمک‌های فراهم شده از طریق بندر شناور بیش از ۱۰۵۰ متریک‌ تن کمک‌های بشردوستانه را از طریق هوا به غزه ارسال کرده است.''

به گفته سنتکام، پرتاب بسته‌های غذا از طریق هوا ''بخشی از تلاش های مستمر" در ارسال کمک های بشردوستانه بوده و ایالات متحده برنامه ریزی ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای مردم غزه را ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع ایالات متحده در اواخر ماه جون گفت که دو عامل عمده-عملیات نظامی اسراییل و هوای بد و نامناسب-فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه را از طریق هوا متاثر کرد.

فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه از طریق هوای یک روز پس از آن صورت گرفت که ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق بندر شناور که ماه گذشته به دلیل هوای بد آسیب دیده بود، روز شنبه از سر گرفته شد. این بندر شناور قبل از اینکه دو باره با ساحل متصل شود، نیاز داشت تا در بندر مجاور ترمیم شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، طرح‌ ساخت این بندر را در اوایل ماه مارچ پس از آن اعلام کرد که اسراییل مانع ورود کمک‌های بشری به غزه از طریق گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه رفح شد.

این بندر شناور که اردوی ایالات متحده کار ساخت آنرا در ماه اپریل آغاز کرد، دست‌کم ۳۲۰ میلیون دالر هزینه برداشته است. هدف از اعمار این بندر شناور، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل در واکنش به حمله حماس، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن بیش از ۳۷ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG