لینک های دسترسی

Breaking News

گلوله باری مرگبار در مکتب تکزاس؛ رویدادی که امریکا را در سوگ نشاند


ایالات متحده به خاطر گلوله‌باری مرگبار روز سه شنبه در یک مکتب ابتداییه در ایالت تکزاس سوگوار شده است؛ رویدادی که در آن یک مهاجم ۱۸ ساله کم از کم ۱۹ کودک و دو بزرگسال را کشت و یکی از مرگبارترین کشتارهای جمعی در مکاتب را در تاریخ امریکا رقم زد.

تمام قربانیان شاگردان صنف چهارم مکتب ابتداییۀ راب در شهر یووالدی ایالت تکزاس بودند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ساعاتی پس از این رویداد در یک سخنرانی عاطفی گفت که زمان عمل فرا رسیده است و تعهد کرد برای قوانین منطقی مرتبط به حق داشتن سلاح در ایالات متحده، اقدام معنادار اتخاذ خواهد کرد. او ظاهراً خطاب به طرفداران حق ملکیت اسلحه پرسید: "چرا مایلیم که با این سلاخی زندگی کنیم؟ چرا باید اجازه بدهیم که چنین چیزی اتفاق بیفتد؟"

رییس جمهور بایدن گفت: "این مفکوره که یک کودک ۱۸ ساله می‌تواند به سلاح فروشی برود و دو میل سلاح بخرد، غلط است. به لحاظ خدا، چه ضرورت برای تفنگ دارید، مگر این که کسی را بکشید؟ تولید کنندگان سلاح دو دهه را برای بازاریابی تفنگ که بیشترین منفعت را برایشان به بار می‌آورد، صرف کرده اند. به لحاظ خدا، ما باید جرات ایستادگی در برابر این صنعت را داشته باشیم."

پس از این رویداد مرگبار، پرچم‌ ایالات متحده به احترام قربانیان به حالت نیمه افراشته درآمده است.

قانونگذاران و سیاستمداران دموکرات در ایالات متحده برای جلوگیری از واقعات مشابه در آینده، خواستار اقدام برای آوردن اصلاحات در قوانین مرتبط به حق داشتن سلاح شده اند.

کریس مورفی، عضو دموکرات مجلس سنای ایالات متحده گفته است: "من اینجا در این مجلس، از همکاران خود می‌خواهم و عذر می‌کنم که یک راه حل را دریابند. با ما کار کنند تا قوانینی را تصویب کنیم که احتمال چنین واقعات را کاهش دهد. می‌دانم که همکاران جمهوریخواه من با همه چیزی که از آن حمایت می‌کنم توافق نخواهند کرد. اما یک وجه مشترک وجود دارد که می‌توانیم بر آن توافق کنیم."

در جریان ده سال گذشته، ایالت تکزاس شاهد کم از کم سه واقعۀ مشابه بوده که در آن ده‌ها نفر جان باخته است. در این مدت، بحث های داغی در مورد چگونگی قوانین مرتبط به کنترول سلاح، در کانگرس ایالات متحده صورت گرفته است.

تلاش قانونگذاران برای آوردن اصلاحات در قوانین موجود، با موانع از جانب جمهوریخواهان و گروه‌های حامی داشتن سلاح روبرو شده است. سال گذشته نیز مجلس نمایندگان کانگرس دو پیشنهاد مرتبط به بررسی وسیع متقاضیان سلاح را تصویب کرد. اما به دلیل نگرفتن آرای کافی در مجلس سنا، سناتوران دموکرات نتوانسته اند که مانع مخالفت سناتوران جمهویخواه شوند.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، شهروندان این کشور حق داشتن و مالکیت اسلحه را دارند، اما این موضوع همواره یکی از مباحث داغ انتخاباتی و سیاسی در واشنگتن دی‌سی بوده است، زیرا سالانه هزاران نفر در اثر خشونت‌‌های مسلحانه در سراسر این کشور کشته و زخمی می‌شوند.

اما مشخص نیست که اینبار قانونگذاران جمهوریخواه با طرح دموکرات‌ها برای سختگیرانه‌تر کردن حق ملکیت اسلحه توافق خواهند کرد یا خیر. نظر به ترکیب کنونی حزبی مجلس سنای ایالات متحده، باید کم از کم ده قانونگذار جمهوریخواه از طرح پیشنهادی حکومت بایدن حمایت کنند، در غیر آن یکبار دیگر تلاش دموکرات‌ها برای کنترول اسلحه در ایالات متحده ناکام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG