لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکره کنندهٔ امریکا: احتمال دارد مذاکرات هسته‌ای با ایران ناکام شود 


مذاکره کنندهٔ ارشد ایالات متحده می‌گوید که به نظر می‌رسد مذاکرات برای احیای توافقنامه‌ٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران ناکام شود، اما او افزود که اگر تهران به خواست‌هایش تاکید کند، وی نیز از وارد کردن فشار‌ها دست نخواهد کشید.

راب مالی که از بیش از یک سال به اینسو مذاکرات غیرمستقیم با ایران را در ویانا به پیش می‌برد به قانونگذاران امریکایی گفت که ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، هنوز هم از توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می‌کند و آماده است در صورت توافق، تعزیرات را رفع کند.

این مقام امریکایی هشدار داد که در صورت ناکامی مذاکرات، بر ایران فشارهای بیشتر اقتصادی وضع خواهد شد و ایالات متحده برخلاف حکومت به رهبری دونالد ترمپ، حمایت اروپایی‌ها را نیز با خود خواهد داشت.

این مذاکره کنندهٔ ارشد امریکایی به کمیتهٔ روابط خارجی مجلس سنا کانگرس ایالات متحده گفت که به دلیل خواست‌های گستردهٔ ایران، فرصت‌های ناکامی این مذاکرات در مقایسه با کامیابی آن بیشتر است؛ خواست‌های که امریکا به آن تن نخواهد داد.

او افزود که امریکا تقاضا‌های را نخواهد پذیرفت که فراتر از محدودهٔ توافقنامهٔ هسته‌ای باشد.

ایران بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی تاکید دارد؛ درخواستی که رییس جمهور بایدن آنرا رد کرده و اکثریت اعضای کانگرس امریکا با آن مخالفت کرده اند.

با آنهم آقای مالی تصریح کرد که رییس جمهور بایدن از اقدام نظامی حمایت نکرده است، اما سایر گزینه‌ها هنوز هم روی میز بوده و یگانه راه حل، راه حل دپلوماتیک است.

از جانب دیگر، وزارت مالیهٔ ایالات متحده امروز گفت که بر یک شبکهٔ که از حمایت سپاه پاسداران ایران و مقامات روسی برخوردار است، تعزیرات وضع می‌کند.

این شبکه با سرپیچی از تعزیرات یک جانبهٔ ایالات متحده به ارزش صدها میلیون دالر نفت را انتقال داده است.

توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران زمانی که براک اوباما رییس جمهور بود با حمایت قدرت‌های اروپایی، روسیه و چین صورت گرفت که بر اساس آن برخی از تعزیرات اقتصادی وضع شده بر ایران رفع شد و تهران نیز در مقابل برنامهٔ هسته‌ای‌ خویش را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ به گونهٔ یک جانبه از این توافق بیرون شده و تعزیرات شدید اقتصادی را یک بار دیگر بر ایران وضع کرد.

XS
SM
MD
LG