لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به طالبان :‌ بسته ماندن مکاتب دختران 'عواقب جدی' را در پی خواهد داشت   


وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۴ مارچ ( ۲۵ حمل) یکبار دیگر از ادارهٔ طالبان خواست تا مکاتب را به روی دختران بالا تر از صنف ششم باز کند.

ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده،‌گفته است که تعطیل مکاتب متوسطه و لیسه دختران از سوی طالبان میلیون‌ها افغان را نا امید کرده است. آقای پرایس همچنین گفته است که مسدود نمودن مکاتب دختران خلاف وعده‌های طالبان است.

این مقام وزارت خارجهٔ امریکا همچنین گفته است در صورت که نیم جمعیت یک کشور از تحصیل محروم باشد، در آن صورت نمی توان در عرصه سیاسی و اقتصادی پیشرفت کرد. آقای پرایس افزودکه ایالات متحده و شرکای بین المللی از برنامه‌های معارف و آموزش افغانستان حمایت می کنند و از طالبان میخواهند تا طبق وعدهٔ خود،‌ موانع را که سد راه مکاتب دختران قرار دارد ، بردارند.

گروه طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کرد، اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را نداد. افزون بر آن، طالبان بسیاری از زنان را از بازگشت به محل کار نیز منع کرده اند.

بر اساس اعلام طالبان، قرار بود با آغاز سال تحصیلی دروازه‌های مکاتب و تحصیلات عالی به روی دختران باز شوند، اما طالبان بازگشایی موسسات تعلیمی بالاتر از صنف ششم برای دختران را تا "امر ثانی" به تاخیر انداختند.

از سوی دیگر علمای دینی و زنان افغان نیز در جریان همایشی در کابل خواستار بازگشایی مکاتب دختران شدند.علمای دینی گفته اند که آموزش و حق تحصیل برای دختران یک امر ضروری است و در اسلام جایز میباشد.

پیش از این نیز، امریکا و کشورهای غربی به طالبان گفته بودند که اگر آن گروه در پی کسب مشروعیت جهانی است باید حکومت همه‌شمول را ایجاد کند و به حقوق تمامی شهروندان افغانستان، به شمول زنان، دختران واقلیت‌ها احترام بگذارد. اما طالبان این پیشنهادات را مداخله در امور داخلی افغانستان خواندند.

بر اساس معلومات وزارت معارف حکومت طالبان، در حال حاضر، بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز دختر پایین‌تر از صنف ششم در سراسر افغانستان مصروف آموزش اند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک "محرم شرعی" همراه باشند.

با ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب در افغانستان، جامعه بین المللی به شمول سازمان ملل متحد بارها خواستار بازگشایی تمامی مکاتب دختران در این کشور شده و در تازه‌ترین مورد انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان، هشدار داد که ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران به کل افغانستان آسیب خواهد رساند.

XS
SM
MD
LG