لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش به انسداد مکاتب دختران؛ بانک جهانی پروژه‌ها در افغانستان را تعلیق کرد


بانک جهانی روز سه شنبه ۲۹ مارچ‌ (نهم حمل) در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر مسدود نگهداشتن مکاتب دختران، چهار پروژه‌ که ارزش آن به ۶۰۰ میلیون دالر می‌رسد را در افغانستان تعلیق کرد.

این پروژه‌ها قرار بود از طریق صندوق امانت بازسازی افغانستان (ARTF) تمویل و از سوی دفاتر ملل متحد در بخش‌های معارف، صحت زراعت و معیشت تطبیق شود.

اما بانک جهانی گفته است که رهنمود‌های این بانک ایجاب می‌کند تا صندوق امانت بازسازی افغانستان فعالیت هایی را تمویل کند که زنان و دختران از تساوی حقوق برخوردار باشند و به خدمات دسترسی پیدا کنند. بانک جهانی همچنین نگرانی عمیق خود را در مورد مسدود نگهداشتن مکاتب دختران در افغانستان بیان کرده است.

این بانک گفته است که این چهار پروژه زمانی برای تصویب تمویل کنندگان ارایه خواهد شد که "بانک جهانی و شرکای بین المللی درک بهتر از اوضاع افغانستان پیدا کنند" و اطمینان حاصل شود که اهداف پروژه‌ها به دست میاید. اما بانک جهانی مشخص نکرده است که این کار چه زمانی صورت خواهد گرفت.

مسدود نگهداشتن مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران موجب شد تا مقام‌های ایالات متحده گفتگوی خود با طالبان را در دوحه، پایتخت قطر لغو کنند.

بورد اجرایی بانک جهانی به تاریخ اول ماه مارچ (۱۰ حوت) انتقال یک میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدهٔ افغانستان را به صندوق امانت بازسازی افغانستان تصویب کرد. قرار بود این پول‌ها در بخش‌های معارف، زراعت، صحت و برنامه‌های خانوادگی به گونهٔ مصرف شود که مقام‌های تحریم شدهٔ طالبان را دور بزند.

صندوق امانت بازسازی افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی پس از آن منجمد شد که طالبان قدرت را در افغانستان غضب کردند و ایتلافی به رهبری ایالات متحده پس از ۲۰ سال آن کشور را ترک کرد.

علاوه بر آن، کشور‌های خارجی کمک های مالی خود را که برای مصارف حکومت پیشین افغانستان اختصاص داده بودند،‌ خاتمه دادند؛ اقدامی که سقوط ۷۰ در صدی اقتصاد این کشور را سرعت بخشید.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، دست آورد‌های دو دههٔ زنان در آن کشور از بین رفته است. بر اساس مقررات وضع شده از سوی طالبان، کار زنان در بیرون از خانه محدود شده است؛‌ زنان نمی توانند بدون محرم شرعی به سفر بروند و دختران نمی توانند بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند.

پیش از این، رهبران طالبان تعهد کرده بودند تا به تاریخ ۲۳ مارچ سال روان میلادی به همه دختران اجازهٔ رفتن به مکتب را بدهند، تعهد که عملی نشد.

XS
SM
MD
LG