لینک های دسترسی

Breaking News

شبکه حقانی؛ دلیل کشیدگی روابط ایالات متحده و پاکستان


شبکۀ حقانی روابط بین حکومت ملکی پاکستان و ایالات متحده را یک بار دیگر به آزمون کشیده است. در تازه ترین ویدیوی که نشر شده، تندروانی که خود را مربوط شکبۀ حقانی معرفی کرده اند، بر یک قرارگاه نظامی امریکایی در جنوب افغانستان حملۀ قوی را انجام می دهند که خود نشان دهندۀ قدرت آن گروه به صدمه زدن به قوای ائتلاف، حکومت افغانستان و دست آورد های 10 سال گذشته در آن کشور می باشد.
حملۀ قوای خاص ایالات متحده در پاکستان که منتج به هلاکت اسامه بن لادن، رهبر القاعده گردید، ضربۀ قوی را بر پیکرۀ شبکۀ دهشت افگن او زد، اما روابط اسلام آباد و واشنگتن را نیز به گونۀ کشیده ساخت که حتا با گذشت بیش از یک سال نمای عادی شدن آن به چشم نمی خورد.
مقامات افغان از دیر زمانی ادعا می کنند که شبکۀ حقانی با ادارۀ استخباراتی پاکستان رابطه دارد و از پشیبانی آن نیز برخوردار می باشد. ایالات متحد و اعضای ائتلاف بین المللی نیز از چند سال به این طرف با افغانستان همنوا شده و بر پاکستان فشار وارد می کنند تا علیه پناه گاه های تندروان در امتداد سرحد افغانستان بیشتر فعالیت کند – ادعای که همواره از جانب پاکستان رد شده است.
ششانک جوشی، کاندید دکتورا در پوهنتون هارورد در امور بین المللی می گوید که دلیل عدم همکاری کامل پاکستان در مبارزه علیه شبکۀ حقانی وضیعت افغانستان بعد از سال 2014 و خروج نیروهای خارجی است که اسلام آباد می خواهد در نبود ایالات متحده در امور افغانستان نفوذ داشته باشد.
"سنجش پاکستان چنین است که ایالات متحده افغانستان را ترک می کند و گروه های غیر پشتون نقش بیشتری در امور افغانستان خواهند داشت و از طریق شبکۀ حقانی خواهد توانست نفوذ کافی در آن کشور داشته باشد تا جلو ردیابی هند به آن کشور و ایجاد فضای ضد پاکستانی را گرفته باشد."
شیری رحمان، سفیر پاکستان در واشنگتن در پاسخ به اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان و یک تعداد مقامات حکومت براک اوباما مبنی بر عدم همکاری مخلصانۀ آن کشور علیه شبکۀ حقانی گفت که واشنگتن از دیر زمانی حملات طیاره های بدون پیلوت را در پاکستان انجام می دهد و اگر پاکستان مایل به همکاری نباشد، پس حملات چرا اعضای شبکۀ حقانی را هدف قرار نمی دهد.
ایالات متحده می گوید که سراج الدین حقانی، رهبر شبکۀ حقانی خود را در بین افراد غیر نظامی – حتا زنان و اطفال پنهان می کند – تا از گزند حملات طیاره های بدون پیلوت در امان بماند. اسلام آباد می گوید که توانایی و تسلیهاتِ ندارد تا حملات پیشرفته را انجام دهد و رهبران تندرو را از بین ببرد.
جیف درزلر، پژوهشگر امور دهشت افگنی در انستیتوت مطالعات جنگ در واشنگتن شبکۀ حقانی را عامل بی ثباتی در افغانستان، پاکستان و در مجموع آسیای جنوبی عنوان می کند. در پژوهش درزلر آمده است که این شبکه می تواند تهدید جدی را متوجه ایالات متحده و علایق آن در منطقه سازد زیرا گروه حقانی اکنون توانایی اجرای حملات مغلق و پیشرفتۀ دهشت افگنی را دارد.
تعداد زیاد اعضای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده تلاش به خرچ داده، و بر حکومت اوباما فشار وارد می کنند تا شبکۀ حقانی را در فهرست دهشت افگنان وزارت خارجۀ ایالات متحده قرار دهد، اما آگاهان امور دهشت افگنی می گویند که دلیل نکردن این کار، مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان و دریافت راه حل سیاسی به خاطر پایان جنگ در آن کشور، و مصؤونیت راه اکمالاتی پاکستان برای خروج قوای خارجی و لوازم آنها از افغانستان می باشد.
جوشی هشدار می دهد در صورتی که شبکۀ حقانی یکبار دیگر قادر شود علایق ایالات متحده را هدف قرار دهد، تحمل آن توسط واشنگتن دشوار خواهد بود.
"شما شاهد واکنش یکجانبۀ ایالات متحده خواهید بود. امکان اعزام عساکر به آن کشور دور است زیرا ایالات متحده نمی خواهد با عساکر پاکستانی رویارو شود و یا هم به آن منطقۀ متشنج حضور داشته باشد، اما به گمان بسیار قوی که حملۀ هوایی صورت خواهد گرفت."
اسلام آباد ادعا می کند که بزرگترین قربانی مبارزه با دهشت افگنی پاکستان است، زیرا آن کشور علیه تندروان چند بار عملیات نظامی انجام داده، انفجاراتی وسیع توسط شورشی ها در شهر های مختلف آن صورت گرفته است. اما در نتیجۀ فشار های گسترده توسط واشنگتن در پرتو حملۀ قوی آن شبکه بر یک قرارگاه امریکایی که ویدیوی آن در انترنت نشر شد، روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش می دهد که جنرال اشفاق کیانی، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان موافقه کرده است تا عملیاتی را علیه شبکۀ حقانی راه اندازی کند.
XS
SM
MD
LG