لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: در حملهٔ‌ انتحاری بر میدان هوایی کابل گلوله‌باری سبب تلفات نشده بود


تحقیقات وزارت دفاع ایالات متحده در مورد حمله ۲۶ اگست سال گذشته در میدان هوایی کابل یافته است که آن حمله پیچیده نبوده و تنها توسط یک فرد انتحاری صورت گرفته است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که انتحار کننده در حدود نه کیلوگرام مواد منفجره که در آن ساچمه جابجا شده بود را انفجار داده، جان ۱۷۰ افغان و ۱۳ نظامی امریکایی را گرفت.

مقامات وزارت دفاع امریکا به روز جمعه چهارم فبروری (۱۵ دلو) در بارهٔ این تحقیقات معلومات مفصل ارایه کردند و اذعان داشتند که شماری زیادی از افراد کشته شده از اثر جراحات شدید جان دادند.

پیش از این، باور براین بود که این یک حمله پیچیده بوده که در آن درکنار مهاجم انتحاری شماری از افراد دیگر داعش نیز اشتراک داشتند.

کارشناسان می‌گویند این احتمال وجود دارد که مهاجم انتحاری داعش با دور زدن کمربند امنیتی طالبان وارد دروازه میدان هوایی کابل شده باشد و طوری به نظر می‌رسد که طالبان در مورد این حمله از قبل معلومات نداشتند.

جنرال لنز کورتس مسوول تیم بررسی گفت: "براساس تحقیقات ما به سطح تکتیکی جلوگیری از این حمله امکان نداشت."

وی افزود: "پیش از انفجار ما با طالبان جلسه داشتیم و این برای آنان فرصت خوب بود که معلومات را در این مورد با ما شریک می‌کردند. در تحقیقات ما به شواهدی دست نه یافتیم که نشان بدهد طالبان از این حمله آگاهی داشتند."

تیم تحقیقاتی می‌گوید که صدای گلوله‌باری در محل انفجار، صدای فیرهای اخطاریه سربازان امریکایی وبریتانیایی بود که در آن هیچ کسی کشته یا زخمی شده است.

جنرال کینت مکنزی، قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت:" در تحقیقات مشخص شد که زخم‌های که شبیه اصابت گلوله بربدن قربانیان این رویداد بود، زخمهای ناشی از اصابت ساچمه بود."

این جنرال امریکایی علاوه کرد که پیش از این طوری تصور می‌شد که در این حمله مهجامان دیگر داعش نیز سهم داشتند: "ما با بیش از ۱۰۰ تن از سربازان امریکایی و بریتانیایی که در برج‌های مراقبت و نقاط دیگر نزدیک به ساحه انفجار حضور داشتند، صحبت کردیم، آنان تایید کردند که درفیرهای هشداریه هیچ‌کس کشته یازخمی نشده است."

باسقوط حکومت پیشین افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست سال گذشته موج عظیمی از افغان‌ها به میدان هوایی کابل هجوم بردند تا از هراس انتقامجویی طالبان و آینده نامعلوم از افغانستان فرار کنند.

نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا بزرگترین عملیات تخلیه افراد ملکی در تاریخ را از میدان هوایی کابل راه اندازی کردند و تا تاریخ ۳۰ ماه اگست سال گذشته درحدود ۱۲۶۰۰۰تن را از افغانستان به بیرون انتقال دادند.

XS
SM
MD
LG