لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا تسلیح و تجهیز شورشیان سوری را متوقف می‌کند


برنامۀ کمک های CIA برای شورشیان سوری در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و هدف آن، حمایت از جنجگویان معتدلی بود که بر ضد حکومت بشارالاسد می جنگیدند
برنامۀ کمک های CIA برای شورشیان سوری در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و هدف آن، حمایت از جنجگویان معتدلی بود که بر ضد حکومت بشارالاسد می جنگیدند

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تصمیم گرفته است تا برنامۀ فراهم آوری تجهیزات و آموزش دهی ادارۀ استخبارات مرکزی یا CIA به شورشیان سوری، خاتمه یابد.

مقامات ایالات متحده گفته اند که رئیس جمهور ترمپ این تصمیم را حدود یک ماه قبل پس از دیدار با مک ماستر، مشاور امنیت ملی امریکا، و مایک پومپو، رئیس CIA، اتخاذ کرد.

برنامۀ کمک های CIA برای شورشیان سوری در سال ۲۰۱۳ میلادی در دوران ادارۀ باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، آغاز شد. هدف این کمک ها، حمایت از جنجگویان معتدلی بود که بر ضد حکومت بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، می جنگیدند تا حکومت وی تحت فشار قرار قرار گرفته و وادار به مذاکره برای پایان بخشیدن جنگ داخلی آن کشور شود.

از آغاز این برنامۀ کمکی برای شورشیان سوری، سوالاتی در مورد موثریت آن وجود داشت. علاوه بر آن، نگرانی هایی وجود داشت که مبادا سلاح های که ایالات متحده برای شورشیان سوری فراهم می‌کند، به دست تندرو برسد.

مقامات امریکایی گفته اند که تصمیم رئیس جمهور ترمپ در این مورد بخشی از تلاش های ایالات متحده است تا روابط با روسیه بهبود یابد، کشوریکه از اواخر ۲۰۱۵ به این سو، به نفع رئیس جمهور بشارالاسد در سوریه درگیر جنگ است.

روسیه کمپاین نظامی خود را در سوریه ظاهراً به هدف مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش راه اندازی کرد. اما این کشور پس از آن مورد انتقاد های جدی قرار گرفت که شورشیان ضد حکومت بشارالاسد، به شمول شورشیان تحت حمایت ایالات متحده را، هدف قرار داد.

با وجود قطع کمک های CIAبرای شورشیان سوری، حمایت ایالات متحده از جنگجویان کرد سوریه ادامه یافته و ائتلاف به رهبری ایالات متحده حملات هوایی بر ضد تندروان داعش را در سوریه و عراق ادامه خواهد داد.

جنگجویان کرد سوری سهم بارزی در مبارزه بر ضد تندروان داعش در سوریه داشته و از دید ایالات متحده، نیروی کارا برای شکست داعش در سوریه تلقی می شود.

در عین حال، ترکیه که از سه دهه به این سو بر ضد شورشیان کردی در گیری جنگ است، مخالف جدی فراهم آوری تسلیحات از سوی ایالات متحده برای شورشیان کردی است. اما ائتلاف به رهبری ایالات متحده گفته است که تسلیحات پس از خاتمه یافتن ماموریت در شهر رقه، برگردانیده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG