لینک های دسترسی

Breaking News

تصمیم 'تاریخی' فنلند: با ناتو می‌پیوندیم 


حکومت فنلند امروز ۱۵ می (۲۵ ثور) رسماً عزمش را برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی اعلام کرد که حزب حاکم این کشور نشست سرنوشت‌سازی را در این خصوص برگزار می‌کند.

سایولی نینیستو، رییس جمهور فنلند، در یک کنفرانس خبری مشترک با سانا مارین، صدر اعظم این کشور، گفت که ریاست جمهوری و کمیتهٔ سیاست خارجی دولت پس از مشوره با پارلمان این کشور روی دادن درخواست برای کسب عضویت ناتو توافق کردند. او گفت: "این یک روز تاریخی است. یک دور جدید باز می‌شود."

بر اساس معلومات حکومت فنلند، این کشور با سویدن یکجا درخواست مشترکی را به ناتو خواهد سپرد.

اردوی فنلند از بیش از ۷۵ سال به اینسو غیرمنسلک بود و این اقدام، تحول بی سابقه‌ای را در بخش سیاست نظامی این کشور نشان می‌دهد.

سویدن نیز برای بیش از ۲۰۰ سال است که اردوی مستقل دارد، اما انتظار می‌رود پس از نشست روز دوشنبه پارلمان این کشور تصمیم‌اش را در این خصوص اعلام کند.

گوردان رادمن، وزیر خارجهٔ کوریشیا ،که برای بحث با وزیران خارجۀ ناتو به برلین رفته است، ضمن اشاره به انتقاد ترکیه گفت که سایر اعضای ناتو در مورد پیوستن این دو کشور با این پیمان نظامی خوشبین اند.

این کشور‌ها پس از آن می‌خواهند با ناتو بپوندند که روسیه در ماه فبروری سال روان میلادی بر اوکراین تهاجم نظامی کرد و هنوز هم در این کشور درگیر جنگ است.

مسکو گفته است که رییس جمهور روسیه روز شنبه ۱۴ می (۲۴ ثور) در یک تماس تیلفونی با همتای فنلندی‌اش گفت که پیوستن آن کشور به پیمان اتلانتیک شمالی یک "اشتباه" خواهد بود.

در اعلامیهٔ‌ کرملین آمده است که ولادیمیر پوتین به سایولی نینیستو گفته است که ترک پالیسی بی‌طرفی فنلند تاثیرات منفی بر روابط دو کشور خواهد داشت.

فنلند و سویدن در دههٔ ۱۹۹۰ مشارکت شان را با ناتو آغاز کردند، اما هفتهٔ آینده برای کسب عضویت آن درخواست خواهند داد.

فنلند با روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و پس از پیوستن این کشور با ناتو، سویدن یگانه کشوری در بحیره بالتیک خواهد بود که عضویت ناتو را نخواهد داشت، مگر این که پارلمان این کشور فردا به طرفداری از پیوستن با ناتو تصمیم بگیرد و درخواست مشترک شان را به این پیمان ارایه کنند.

XS
SM
MD
LG