لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و قطر تفاهمنامۀ ضد دهشت افگنی امضا کردند


ریکس تیلرسن وزیر خررجۀ ایالات متحده و شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، همتای قطری اش در دوحه
ریکس تیلرسن وزیر خررجۀ ایالات متحده و شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، همتای قطری اش در دوحه

ایالات متحده و قطر روز سه شنبه تفاهم نامه‌ای را به منظور همکاری مشترک در مبارزه با دهشت افگنی و قطع منابع مالی گروه‌های دهشت افگن امضا کردند.

رابرت سی هاموند مشاور ارشد وزیر خارجه امریکا در گفتگو با خبرنگاران در دوحه پایتخت قطر، ضمن اعلام این خبر، امضای تفاهم‌نامه را "یک گام امیدوار کننده به جلو" توصیف کرد.

ریکس تیلرسن در ادامۀ سفر منطقه‌ یی اش به هدف میانجگری بین قطر و کشورهای عمده عرب در خلیج، روز سه شنبه از کویت عازم دوحه شد و علاوه بر همتای قطری اش، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز دیدار کرد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، أواخر ماه گذشته، با متهم کردن قطر به حمایت از دهشت افگنی، روابط خود را با آن کشور قطع کرده و با ارائه فهرستی از درخواست‌ها، ده روز به دوحه مهلت تصمیم گیری دادند.

این مهلت دوشنبه گذشته پایان یافت، اما به درخواست کویت برای ۴۸ ساعت تمدید شد و در نهایت وزیر خارجه قطر در همان روز پاسخ رسمی کشورش را به امیر کویت ارائه کرد؛ پاسخی که طرف آن را "جدی" عنوان نکرد.

کاهش سطح روابط با ایران و اخراج عوامل مرتبط با سپاه پاسداران، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، و عدم حمایت از حماس و اخوان المسلمین، از جمله درخواست‌ها از قطر است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در سفر خود به قطر با شیخ الثانی، امیر قطر نیز ملاقات کرد
وزیر خارجۀ ایالات متحده در سفر خود به قطر با شیخ الثانی، امیر قطر نیز ملاقات کرد

دوحه فهرست سیزده گانه درخواست‌های ریاض و متحدان منطقه‌ای آن از قطر را "غیر واقع‌بینانه" خوانده، اما اطمینان داده بود آن را بررسی می‌کند. جزئیات پاسخ رسمی امیر قطر به این فهرست منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد دوحه آمادگی پذیرش خواسته‌های کشورهای عربی را نداشته و همین امر سبب شده وزیر خارجه امریکا جهت میانجگری بین این کشورها، که همگی از همپیمانان واشنگتن هستند، به منطقه سفر کند.

با این حال خبرگزاری اسوشیتدپرس روز سه شنبه به نقل از یک مقام‌ قطری نوشت، به رغم اختلاف با برخی کشورهای عرب، دوحه به مشارکت خود در طرح‌های توسعه نوار غزه - که تحت کنترول حماس است - ادامه خواهد داد.

قطر در پنج سال گذشته بزرگترین کمک کننده مالی به طرح‌های عمرانی غزه بوده و حدود نیم میلیارد دالر برای بازسازی، ساختمان سازی، توسعه زیربناها و همچنین طرح های صحی و تداوی در نوار غزه مصرف کرده است.

در همین حال، وزیر خارجه مصر نیز اعلام کرده است که وزیران خارجه چهار کشور عربی ضد قطر، قرار است روز چهارشنبه با ریکس تیلرسون همتای امریکایی شان، در پایتخت عربستان دیدار و درباره آخرین تحولات تنش های اخیر گفتگو کنند.

XS
SM
MD
LG