لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده تحریم‌های تازه بر ایران وضع کرد


ایالات متحدۀ امریکا تحریم‌های سازمان ملل متحد بر جمهوری اسلامی ایران را از سرگرفت تا به گفتۀ مقام‌های امریکایی تهران را از دسترسی به اسلحۀ هسته‌ای باز دارد.

در پی صدور فرمان اجرایی رییس جمهور دونالد ترمپ، مبنی بر وضع دوبارۀ این تحریم‌ها بر ایران، وزیران خارجه، مالیه، دفاع و تجارت ایالات متحده روز دوشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) در یک کنفرانس خبری که در آن سفیر امریکا در سازمان ملل متحد و مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز شرکت داشتند، حضور یافتند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که ایران بزرگترین دولت حامی تروریزم در جهان است. او گفت: "فقط تصور کنید اگر ایران بتواند آزادانه تسلیحات پیشرفته خریداری کند، چه خواهد کرد و ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم چنین چیزی روی دهد".

آقای پمپیو گفت که فرمان اجرایی رییس جمهور ترمپ به امریکا این قدرت را می‌دهد تا کسانی را که برای دور زدن تحریم‌های امریکا بر ایران تلاش می‌کنند، پاسخگو نگه‌ دارد. او گفت: "اقدامات امروز ما هشداری است که باید در سرتاسر جهان شنیده شود. مهم نیست شما چه کسی باشید. اگر تحریم تسلیحاتی ایران را نقض کنید، با خطر تحریم روبرو می‌شوید".

حکومت ایالات متحده تلاش دارد تا تحریم‌های تسلیحاتی ملل متحد بر ایران که تا چند هفتۀ دیگر مهلت آن به پایان می‌رسد، دوباره از سر گرفته شود.

استیفن منوچن، وزیر مالیۀ ایالات متحده نیز با اشاره به تحریم‌ها بر ایران گفت: "امروز وزارت مالیۀ امریکا نهادها و افرادی را تحریم می‌کند که مدافع برنامه راکتی و هسته‌ای ایران اند. سه نهاد فعال در حوزه هسته‌ای ایران تحت تحریم قرار می‌گیرند".

وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا در این کنفرانس خبری با اشاره به حملات شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران بر سربازان امریکایی و عراقی گفت که واشنگتن آمادۀ پاسخ دادن به هرگونه تهاجم آیندۀ ایران است و به گفتۀ وی تحریم‌های جدید نیز به هدف جلوگیری از تکرار همچو حملات است.

مارک اسپر گفت: "تهران را تشویق می‌‌کنیم که فعالیت‌های بدخواهانه خود را تعلیق کرده و مانند یک کشور عادی رفتار کند... تصمیم امروز امریکا،‌ مانع دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح می‌شود".

بر اساس تحریم‌های جدید، پنج دانشمند ایرانی به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند. این افراد با برنامه‌های آزمایش‌های هسته‌ای ایران مرتبط اند و در دستیابی رژیم ایران برای دستیابی به تجهیزات هسته‌ای کمک کرده‌اند.

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که همه بندهای قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان ملغا شده بود، از سرگرفته شود.

رییس جمهور دونالد ترمپ، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌هایی را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG