لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بر روسیه و ایران به دلیل 'گروگان‌گیری' امریکایی‌ها تحریم وضع کرد


ایالات متحدهٔ امریکا به دلیل گروگان گرفتن امریکایی‌ها از جمله خبرنگار وال ستریت ژورنال که ماه گذشته در روسیه بازداشت شد، تحریم‌های جدیدی را بر ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) و سپاه پاسداران ایران وضع کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "اقدامات ما به کسانی که در سرتاسر جهان اقدام به بازداشت نادرست شهروندان امریکایی می‌کنند، هشدار واضح و مستقیم از پیامدهای اعمال شان می‌فرستد."

در این خبرنامه آمده است که وزارت خارجهٔ امریکا ادارهٔ‌ امنیت فدرال روسیه مکرراً در بازداشت، بازجویی و زندانی کردن نادرست شهروندان امریکایی دخیل بوده است.

بر اساس خبرنامهٔ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، بخش استخبارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز به خاطر اقدامات مشابه تحریم شده است. در خبرنامه آمده است که وزارت مالیهٔ ایالات متحده چهار مقام ارشد بخش استخبارات سپاه پاسداران را درج فهرست تحریم‌ها کرده است.

براین نلسن، معاون وزارت مالیه در بیانیه‌ای گفت: "اقدام امروز مقامات ارشد و ادارات امنیتی ایران و روسیه را که مسوول گروگان‌گیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع امریکایی در خارج از کشور هستند، هدف قرار می‌دهد."

یک مقام ارشد امریکایی گفته است که ایالات متحده "نشان می‌دهد که هیچ کسی نمی‌تواند بدون عواقب به چنین اقدامات هولناک که استفاده از انسان به عنوان گروگان یا ابزار چانه زنی است، دست بزند".

این مقام امریکای گفت: "استفاده از انسان‌هایی که به بهانه‌های واهی بازداشت می‌شوند، به‌عنوان گروگان‌های سیاسی و ابزار چانه‌زنی، رفتاری است که به نظر می‌رسد در جهت نادرستی حرکت می‌کند."

ادارۀ امنیت فدرال روسیه و سپاه پاسداران ایران پیش از این نیز با اقدامات تنبیهی و تحریم‌های وزارت‌های خارجه و مالیهٔ ایالات متحده رو برو شده اند.

این تحریم‌ها یک ماه پس از آن اعمال می‌شود که ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی وال ستریت ژورنال را به ظن جاسوسی برای واشنگتن در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت کرد.

در تازه ترین مورد، حکومت روسیه گفته است که زمینهٔ دسترسی قنسولی را برای گرشکویچ فراهم نمی‌کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۳۱ مارچ خواستار آزادی گرشکویچ شد و کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید ادعای جاسوسی بر او را "مضحک" توصیف کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال، یکی از روزنامه های برجسته ایالات متحده، نیز ضمن تکذیب اتهام جاسوسی خبرنگار خود، او را "خبرنگار قابل اعتماد و متعهد" خواند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ دوم اپریل (۱۳ حمل) در یک تماس تلیفونی با همتای روسی‌اش، سرگی لاوروف، خواهان آزادی فوری ایوان گرشکویچ و پال ویلان شد.

پال ویلان که یک سرباز سابق امریکایی است در سال ۲۰۱۸ بازداشت و در ماه جون سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما او همواره بر بی گناهی خود تاکید کرده است.

سال گذشته در تبادله زندانیان، روسیه، برتنی گرینر، باسکتبالر مشهور امریکایی را که به اتهام مواد مخدر در روسیه زندانی بود و ایالات متحده، ویکتور بوت، مشهور به " تاجر مرگ"، قاچاقبر مشهور اسلحه را که در سال ۲۰۲۱ در امریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شده بود، از بند رها و تبادله کردند.

کم از کم سه شهروند امریکا از جمله سیامک نمازی، امریکایی-ایرانی‌تبار که از سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی بازداشت شده، در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

او در اویل سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای نادر از زندان اوین تهران از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواست تا برای آزادی وی و دو شهروند امریکایی دیگر هر آنچه لازم است، انجام بدهد.

ایالات متحده اتهام حکومت ایران مبنی بر جاسوس خواندن شهروندانش را رد کرد و آنرا بی اساس خوانده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG