لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده دو رهبر شین‌ژیانگ را تحریم کرد


 بازداشتگاه‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ
بازداشتگاه‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ

ایالات متحده روز جمعه دهم دسمبر ( ۱۹ قوس) دو رهبر سیاسی شین‌ژیانگ را که خود ایغور اند، به خاطر مشارکت در نقض گسترده حقوق بشر تحریم کرد.

وزارت مالیه ایالات متحده شهرت ذاکر، رهبر پیشین منطقه خود‌مختار شین‌ژیانگ را که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ در این سمت کار می‌کرد و ارکین تونیاز، رهبر برحال این منطقه را در فهرست تحریم‌‌های خود افزود.

افزون بر آن، وزارت مالیه شرکت تولید هوش مصنوعی سنس تایم گروپ (Sense Time Group ) را به خاطر ساختن نرم افزار (سافت ویر) تشخیص چهره برای شناسایی و کنترول اویغورها در شین‌ژیانگ، تحریم کرده است.

دولت ایالت متحده قبلاً نیز مقامات و شرکت‌های درگیر در نقض حقوق بشری از جمله بدرفتاری با اقلیت مسلمان اویغور در شین‌ژیانگ را هدف قرار داده است.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین‌ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر را زندانی کرده است.

اما مقام‌های چینی همواره این ادعاها را رد کرده و این کمپ‌ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

برعلاوه ایالات متحده سرمایه‌گذاری در ده‌ها شرکت فناوری، مخابراتی و ساختمانی چین را که مظنون به همکاری با سکتور دفاعی این کشور است تحریم کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ سوم جون سال روان با صدور فرمان اجرایی، ۵۹ شرکت چینی را به دلیل ارتباط مظنون شان با اردوی آن کشور در فهرست سیاه قرار داد.

دولت امریكا از شركت‌های امریكایی خواسته است كه با این افراد و شركت‌ها وارد معامله نشوند.

در این اخیر روابط ایالات متحدۀ امریکا و چین به دلیل مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، پالیسی‌های چین در هانگ کانگ، شین‌ژیانگ، آب‌های جنوب چین و سایر موضوعات به شدت کشیده شده است.

بدرفتاری چین با اویغورها مایۀ کشیدگی روابط بیجینگ با شمار زیادی از کشورهای غربی شده است. در تازه‌ترین مورد بریتانیا، کانادا، آسترالیا و پیشتر از آن ایالات متحده، بازی‌های المپیک زمستانی را که قرار است در چین برگزار شود، تحریم دپلوماتیک کردند. بر اساس این تحریم، مقام‌های رسمی این کشورها در المپیک چین حضور نداشته اما ورزشکاران آنان می‌توانند شرکت کنند.

افزون بر آن هیات تحقیقاتی مستقر در بریتانیا که ادعاهای نقض حقوق بشر را در شین‌ژیانگ چین بررسی می‌کند، روز پنجشنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس)با نشر گزارشی گفته است که حکومت چین در تلاش برای کنترول تولدات اویغورها و کاهش جمعیت آنان، مرتکب "نسل‌کشی" شده است.

XS
SM
MD
LG