لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی عربستان از تغییر سیاست امریکا در شرق میانه


مقامات سعودی از سیاست درحال تحول ایالات متحده در قبال شرق میانه خشم گین بوده و ابراز نگرانی کرده اند. عربستان سعودی ازسیاست امریکا در قبال جنگ خونین داخلی سوریه ناراضی است.

سعودی ها همچنان در مصر از حکومت نظامی حمایت میکنند، در حالی که ایالات متحده امریکا صدها میلیون دالر کمک را بعد از کودتای که محمد مرسی، رئیس جمهور آنکشور را خلع قدرت نمود، به تعلیق درآورده است.

دلایل نگرانی عربستان سعودی

اما عمدتا عربستان سعودی در مورد قدرت نظامی ایران و احتمال بهبود روابط میان واشنگتن و تهران بر سر برنامه بحث بر انگیز هسته ای این کشور نگران است. کلیفورد می ، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی، میگوید نشانه های از خشم و مایوسی عربستان سعودی وجود دارد" من فکر می کنم اگر شما به یک سلسله دلایل توجه کنید، می بینید که یکی از دلایل آنست که ایالات متحده درحال حاضر نمیتواند رهبری خود را در شرق میانه تبارز دهد".

ریاض در مورد عدم توجه ایالات متحده به مسلح ساختن شورشیان سوری ناراضی است. در همین حال عربستان سعودی در مورد تصمیم قصر سفید برای پذیرفتن موافقتنامۀ حذف سلاح کیمیایی سوریه به جای براه انداختن یک حمله میزایل کروز علیه رئیس جمهور سوریه شاکی است.

با استناد به عدم موفقیت در حل و فصل مناقشات شرق میانه ریاض حتی یک کرسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرد . هنی ال جمال، مفسر در امور شرق میانه، می گوید عربستان می خواهد نظرش در این مورد مهم جلوه داده شود" در واقع از جامعه جهانی میخواهد تا بداند که عربستان سعودی، به عنوان یک کشور مرفه و یک قدرت منطقه ای قابل توجه ، باید نظریاتی در مورد مسئله بحران سوریه داشته باشد و هیچ کس نباید دیدگاه خود را بر دیگران تحمیل نماید."

اظهارات ایالات متحده درمورد عربستان سعودی

جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده مأیوس شدن عربستان سعودی را مربوط به برخی از تصمیمات واشنگتن می داند و علاوه می کند که متحدان در حال همکاری با یکدیگر اند " من متقاعد شده ام که ما در عین موقف قرار داریم و توأم با شرایط پیش میرویم. من مشتاقانه منتظر کار بسیار نزدیک با دوستان و متحدان عربستان سعودی خود هستم."

متعاقب یک تماس تیلفونی بسیار نمادین، بین رئیس جمهور امریکا و همتای جدید ایرانی آن، ریاض در مورد ظرفیت حکومت اوباما برای روابط گرمتر با ایران نگران است. آقای کلیفورد می افزاید که عربستان سعودی متکی به رهبری ایالات متحده در آن منطقه است.

تحلیلگران می گویند هنوز زود است تا بدانند که آیا خشم عربستان سعودی با واشنگتن یک موضوع دیپلوماتیک است و یا یک انشعاب قابل توجهی در روابط دو جانبه.
نگرانی عربستان از تغییر سیاست امریکا در شرق میانه
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00
XS
SM
MD
LG