لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از توقیف محموله تسلیحاتی ایران به شورشیان حوثی یمن خبر داد


کشتی ایرانی حاوی تسلیحات که توسط نیروهای امریکایی توقیف شده است.
کشتی ایرانی حاوی تسلیحات که توسط نیروهای امریکایی توقیف شده است.

اردوی ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) اعلام کرد که یک محموله تسلیحاتی ایران را که برای شورشیان حوثی ارسال شده و به مقصد یمن در حرکت بود، توقیف کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با نشر بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی گفت که نیروی بحری ایالات متحده "تسلیحات متعارف پیشرفته و سایر کمک‌های مرگبار را که منشا آن از ایران و عازم مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن بود، به تاریخ ۲۸ جنوری از یک کشتی در بحیره عرب توقیف کرد."

در این بیانیه آمده است که این محموله حاوی بیش از ۲۰۰ بسته اجزای میزایل، مواد منفجره و سایر دستگاه‌های نظامی است.

مایکل ایریک کوریلا، فرمانده سنتکام، گفت: "این نمونۀ دیگری از فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه است."

او افزود: "تامین مداوم سلاح‌های متعارف پیشرفته آنها (ایرانی‌ها) به حوثی‌ها امنیت کشتیرانی بین‌المللی و جریان آزاد تجارت را تضعیف می‌کند."

شورشیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار اند، بخشی اعظم یمن به شمول صنعا، پایتخت آن کشور و بندر حدیده را در کنترول خود دارند.

این شورشیان در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند.

حوثی‌ها تهدید کرده اند که بخاطر همبستگی با غزه تا زمان توقف عملیات اسراییل بر فلسطینی‌ها، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

حملات حوثی‌ها در بحیره سرخ منجر به اقدامات تلافی‌جویانه، به ویژه از جانب ایالات متحده و بریتانیا شده و چندین بار این دو کشور مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف قرار داده اند.

حملات شورشیان حوثی یمن یک مسیر ترانزیتی را که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کند، به خطر انداخته و کشتی‌ها را وادار کرده تا از جنوب افریقا دور بزنند.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در اواخر ماه گذشته هشدار داد که حجم ترافیک تجاری که از کانال سویس عبور می‌کند، در دو ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG