لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا مواضع حوثی‌های یمن را بار دیگر هدف قرار دادند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

ایالات متحده و بریتانیا روز شنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) در پاسخ به حملات مکرر شورشیان حوثی بر کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ سرخ، ده‌ها موضع این گروه را هدف قرار دادند.

وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی را بر مواضع حوثی‌ها در ۱۳ نقطه انجام دادند.

در بیانیهٔ وزارت دفاع آمده است: "هدف از این حملات دقیق، مختل کردن و تضعیف توانایی‌هایی است که حوثی‌ها برای تهدید تجارت جهانی و جان دریانوردان بی‌گناه استفاده می‌کنند."

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفته است: "ما متعهد به حفاظت از آزادی دریانوردی و تجارت بین‌المللی هستیم و حوثی‌ها را برای حملات غیرقانونی و غیرقابل توجیه آنها بر کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروهای بحری، پاسخگو می‌دانیم."

در همین حال فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امریکایی برای دفاع از خود، شش میزایل کروز ضد کشتی حوثی‌ها را که برای شلیک بر کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ آماده شده بودند، هدف قرار دادند.

در بیانیه آمده است: "نیروهای امریکایی میزایل‌های کروز را در مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن شناسایی کرده و مشخص کردند که آنها تهدیدی قریب الوقوع برای کشتی های نیروی بحیری و کشتی‌های تجاری امریکا در منطقه اند."

سنتگام روز شنبه در یک بیانیه‌ای جداگانه از سقوط ۱۲ طیارهٔ بدون سرنشین حوثی‌ها نیز خبر داد.

در این بیانیه آمده است که این درون‌ها تهدید قریب الوقوع علیه کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروهای بحری امریکا در منطقه محسوب می‌شدند و حملات در قالب دفاع خودی انجام شده اند.

بیانیهٔ سنتکام می‌افزاید که حملات تلفات جانی و خسارت مالی در پی نداشت.

شورشیان حوثی در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند.

این شورشیان تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

در روزهای اخیر، ایالات متحده چندین بار حملات هوایی را بر مواضع حوثی‌ها انجام داده و میدان‌های هوایی و پایگاه‌های پرتاب میزایل‌های این گروه را آماج قرار داده است.

حملات شورشیان حوثی یمن یک مسیر ترانزیتی که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کند را به خطر انداخته و ایالات متحده را واداشته است تا یک نیروی بحری چندملیتی را برای حفاظت از کشتیرانی در بحیرهٔ سرخ تشکیل دهد.

قبل از آغاز حملات علیه حوثی‌ها، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده در جریان سفر به شرق میانه گفت که ۲۰ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا،‌ فرانسه، ایتالیا،‌ هالند، ناروی،‌ کشور افریقایی سیشل و اسپانیا در این ماموریت اشتراک می‌کنند. به گفتهٔ وزیر دفاع امریکا این کشور‌ها گزمه‌های مشترک را در جنوب بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن انجام خواهند داد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG