لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: آماده پاسخ به حمله بر سعودی ایم؛ روسیه: عجله نکنید


پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفت که کشور اش آماده است به حمله بر تاسیسات نفت عربستان سعودی، پاسخ بدهد، روسیه از کشور های جهان خواست تا از در این مورد تصمیم عجولانه اتخاذ نکنند.

دونالد ترمپ در صفحۀ تویتر اش نوشته است: " تاسیسات نفت عربستان سعودی مورد حمله قرار گرفت. بر اساس دلایلی عقیده بر آن است که ما می‌دانیم مقصر کیست و آماده ایم تا تایید شود، اما منتظریم از عربستان سعودی بشنویم که به باور آنان کی سبب این حمله بوده است و تحت کدام شرایط ما می‌توانیم به پیش برویم".

در همین حال، روسیه روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله) از کشورهای شرق میانه و بیرون از این منطقه خواست تا در مورد این که کی حملات بر تاسیسات نفت عربستان سعودی را انجام داده است، نتیجه گیری عجولانه نکنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: "ما در برابر تنش‌های روز افزون در منطقه نظر منفی داریم و از تمامی کشورها در منطقه و خارج از آن می‌خواهیم تا از هر گونه اقدام و نتیجه گیری عجولانه که سبب عمیق شدن بی ثباتی خواهد شد، دوری جویند."

پیش از این یک مقام ارشد امریکایی گفته بود که شواهد و مدارک نشان می‌دهد که حمله بر بزرگترین پالایشگاه نفت سعودی، کار ایران بوده است، نه شورشیان حوثی یمنی که مسوولیت آنرا به دوش گرفته اند.

بخش های از تاسیسات نفت عربستان سعودی که صدمه دیده است
بخش های از تاسیسات نفت عربستان سعودی که صدمه دیده است

در یک اعلامیه دیگر، وزارت خارجۀ روسیه امروز گفت که حملات متقابل بر اهداف غیر نظامی، نتیجۀ مستقیم بحران نظامی و سیاسی در یمن بوده است.

وزارت خارجۀ روسیه گفته است: "پیشنهاد اقدامات شدید انتقام جویانه که به نظر می‌رسد در واشنگتن پیرامون آن بحث شده باشد، غیر قابل پذیرش است."

در این حال، وزارت خارجۀ چین گفته است که این "غیرمسوولانه" است که بدون هیچ گونه تحقیقاتی، کسی را مسوول حمله بر این تاسیسات خواند.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت: " ما از تمام جوانب ذیدخل می‌خواهیم تا از هر آن اقدامی دوری جویند که باعث شدید شدن تنش‌ها درمنطقه خواهد شد."

از جانب دیگر، بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا گفت که از عربستان سعودی حمایت می‌کند. حکومت بریتانیا حمله بر تاسیسات نفت عربستان را "تخطی عمدی از قوانین بین المللی" خوانده است.

XS
SM
MD
LG