لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا: از افغانستان با عجله بیرون شدیم


جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته است که ارادۀ سیاسی برای پیشبرد جنگ در افغانستان وجود دارد
جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته است که ارادۀ سیاسی برای پیشبرد جنگ در افغانستان وجود دارد

وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که قوای بین المللی احتمالاً با شتاب زدگی زیاد از افغانستان بیرون شده اند.

جیم متیس ناوقت روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که تقریباً "اجماع وجود دارد که ما قوای خود را با بسیار شتاب زدگی [از افغانستان] بیرون کردیم و تعداد آنان را به سرعت کاهش دادیم."

اما وزیر دفاع ایالات متحده تائید کرد که قوای افغان قادر به ادامۀ جنگ در آن کشور بوده است. آقای متیس همچنین گفته است که ارادۀ سیاسی برای پیشبرد جنگ در افغانستان وجود دارد.

اظهارات جیم متیس روز پنجشنبه ساعات پس از آن بیان شد که پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، پس از دوسال خاتمه دادن به عملیات های محاربه یی اش در افغانستان، درنشست وزرای دفاع آن سازمان، بار دیگر بر اعزام هزاران سرباز اضافی به افغانستان، موافقت کرد.

ینزستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، درنشست روز پنجشنبه گفته است که فرستادن سربازان اضافی به افغانستان، به پیشنهاد قوماندانان نظامی این ائتلاف در آن کشور صورت میگیرد.

اما به گفتۀ منشی عمومی ناتو، افزایش این نیروها به معنی اشتراک مجدد این ائتلاف در میدان جنگ با طالبان و گروه های افراطی دیگر نمی باشد.

آقای متیس همچنین گفته است که اعزام قوای بیشتر ناتو به افغانستان، حدود سه-چهارم حصۀ خلای را که در ماموریت قوای بین المللی در افغانستان وجود دارد، بر آورده می کند.

آقای متیس همچنین افزود که ایالات متحده در جنگ افغانستان دخیل خواهد بود و در مورد اینکه جنگ چه زمانی در آن کشور خاتمه خواهد یافت، چیزی بیان نکرد.

شمار قوای ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۱۰۰ هزار قوا در أفغانستان می رسید، اما زمانیکه واشنگتن تحت فشار های سیاسی داخلی قرار گرفت، تعداد نیرو های امریکایی در آن کشور به تدریج کاهش یافت و حال شمار نیرو های امریکایی در افغانستان به ۸۴۰۰ نیرو می رسد.

اما حال ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، ستراتیژی نظامی امریکا در افغانستان را مورد ارزیابی قرار می دهد و احتمالاً بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار نیروی اضافی به افغانستان اعزام کند.

مایکل اوهانلون، یک تحلیلگر ارشد دفاعی در مرکز تحقیقاتی انستتیوت بروکینز، به صدای امریکا گفت که کاهش زود هنگام قوای امریکایی از افغانستان یک اشتباه بود و حال آقای ترمپ و متیس تلاش می کنند تا اشتباهی را که به باور او بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، در افغانستان مرتکب شده، دو باره ترمیم کنند .

XS
SM
MD
LG