لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا در صدد تمدید و تقویت توافق هسته‌ای با ایران است


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که واشنگتن در صدد تقویت و تمدید توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان است.

آقای بلینکن روز دوشنبه ۲۲ فبروری (چهارم حوت) در کنفرانس خلع سلاح سازی که از سوی ملل متحد در ژنیو برگزار شده بود، در یک سخنرانی از قبل ثبت شده گفت: "ایالات متحده متعهد باقی می‌ماند تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به اسلحۀ هسته‌ای دست نیابد. دپلوماسی بهترین روش برای رسیدن به این هدف است."

درست یک روز پیش از این اظهارات آقای بلینکن، ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی ملل متحد اعلام کرد که مقام‌های ایرانی توافق کرده اند تا به مفتشین این اداره اجازه دهند که برای سه ماه آینده از تاسیسات هسته‌ای آن کشور بازرسی کنند.

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که اگر ایران به همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ عمل کند، حکومت ایالات متحده نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

آقای بلینکن افزود: "ما در همکاری با متحدان و شرکای خود تلاش خواهیم کرد تا برنامۀ جامع اقدام مشترک را تمدید و تقویت کنیم و به دیگر نگرانی‌ها، به شمول اعمال بی ثبات کنندۀ ایران در منطقه و انکشاف و تکثیر میزایل‌های بالستیکی آن کشور، رسیدگی کنیم."

هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در این کنفرانس خواهان نجات توافق هسته‌ای ایران شد و آن را به سود تهران خواند.

آقای ماس تاکید کرد که حال شرایط مساعد شده است تا منافع ایران به بهترین شکل تامین شود و به گفتۀ وی تهران همین حالا و پیش از آنکه صدمۀ غیرقابل ترمیم و جبران به این توافق وارد شود، باید مسیر خود را تغییر دهد.

وزیر خارجۀ آلمان گفت که برلین از تهران می‌خواهد که توافق هسته‌ای را به گونۀ کامل اجرا کند و در این راستا با شفافیت تمام عمل کرده و با ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل کند.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن در ایالات متحده، واشنگتن و تهران، هر دو به احیای دو بارۀ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان تمایل نشان داده اند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که توافق هسته‌ای ایران را "بدترین معاملۀ تاریخ" خوانده بود، در سال ۲۰۱۸ به گونۀ یک جانبه خروج امریکا را از این توافق اعلام کرد و سپس تمام تحریم‌هایی را که در پی این توافق لغو شده بود، دوباره بر ایران اعمال کرد.

XS
SM
MD
LG