لینک های دسترسی

Breaking News

وست: جریان کمک‌ها به افغانستان متوقف نشود


با گذشت نزدیک به یک‌سال از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و برگشت طالبان به قدرت، ایالات متحده امریکا می‌گوید که در این مدت، کمک‌های بشری به ارزش حدود یک میلیارد دالر را به مردم افغانستان فراهم کرده است.

تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان، در مصاحبه با یو-زی رپورت اوزبیکستان گفته است که ایالات متحده در همکاری با اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای منطقه، توانسته است که مانع بدترین گرسنگی احتمالی در جریان زمستان گذشته در افغانستان شود، اما این مقام امریکایی هشدار داده است که نباید جریان این همکاری ها توقف داده شود.

آقای وست گفت:‌ "هنوز هم افغان‌های زیادی دچار مشکلات اند، افغان‌های زیادی اند که احساس می‌کنند به خاطر تهیهٔ لقمه نانی، یک عضو بدن خود را بفروشند یا به اقدامات دیگر متوسل شوند".

هفتهٔ گذشته، دفتر سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر یک گزارش گفت که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت بشری در این کشور بدتر شده و تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشری در افغانستان اکنون به ۲۴.۴ میلیون نفر رسیده است.

علاوه بر افزایش فقر، وضع محدودیت‌ها در برابر زنان به شمول مسدود ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی دختران، عامل دیگر نگرانی برای افغان‌ها و جامعهٔ جهانی می‌باشد.

نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان در این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که طالبان تصمیم خود در قبال مسدودیت مکاتب دختران را عوض کنند.

تامس وست نقش کشورهای اسلامی به خصوص قطر، ترکیه، اندونیزیا و عربستان سعودی را در گفتگو با طالبان مهم برشمرد و گفت: "فکر می کنم این کشورهایی است که می توانند با طالبان، با علمای طالبان و با علمای افغانستان در این مورد صحبت کنند. در قرآن، نه تنها به تعلیم اجازه داده شده است، بلکه یک وجیبهٔ دینی خوانده شده است. البته این چیزیست که من از صحبت با علمای مسلمان آموخته‌ام."

آقای وست با شرکت در نشست تاشکند پیرامون افغانستان، نقش اوزبیکستان را برای رسیدگی به آزمون ها در افغانستان حیاتی خواند. او گفت: "اوزبیکستان برخلاف ایالات متحده، برای رسیدگی به نگرانی های تروریستی، نگرانی ها در قبال موضوع مرزی و ثبات و نگرانی های حقوق بشری، با طالبان در تعامل است. ما پالیسی های خود را با یک دیگر هماهنگ می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به یک صدا با طالبان حرف می‌ز‌نیم."

طالبان در نشست تاشکند با برجسته ساختن بحران بشری در افغانستان، از جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده خواسته‌اند تا دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را رها کنند.

خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش داده است که ایالات متحده و گروه طالبان پیشنهادات شان را در خصوص آزادسازی میلیارد‌ها دالر سرمایۀ بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور منجمد شده است، به همدیگر ارایه کرده اند.

رویترز به نقل از سه منبع آگاه از این مذاکرات گزارش داده است که هر دو جانب در این خصوص پیشرفت‌هایی داشته اند اما اختلافات بزرگی میان دو طرف هنوز هم وجود دارد.

XS
SM
MD
LG