لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در کنفرانس تاشکند خواستار رفع تحریم‌های امریکا شدند


سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در نخستین روز کنفرانس بین‌المللی تاشکند دربارۀ افغانستان بار دیگر از ایالات متحدۀ امریکا خواست که پول‌های منجمد شدۀ این کشور را آزاد کرده و تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان را لغو کند.

امیر خان متقی روز سه‌شنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد)گفت که انجماد دارایی‌های افغانستان و ادامۀ تحریم‌های اقتصادی توسط کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده سبب افزایش فقر در این کشور شده است.

کنفرانس بین‌المللی تاشکند دربارۀ افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی صبح امروز و با یک روز تاخیر آغاز شد و قرار است این نشست تا فردا ادامه یابد.

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان همچنان گفت که ادامۀ تحریم‌ها بر افغانستان، مانع سرمایه‌گذاری‌ و انتقال پول به این کشور شده و همچنان بر فعالیت حکومت این گروه که "منفعت" آن به مردم می‌رسد، تاثیر منفی گذاشته است.

ایالات متحده و شماری از کشورهای دیگر پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، در حدود نه میلیارد دالر از دارایی افغانستان در بیرون از این کشور را منجمد کردند.

به دنبال آن، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی، اجازۀ استفاده از بخشی از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد و دستور داد تا بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی بماند تا در مورد ادعاهای قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ تصمیم گرفته شود.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان افزود که حکومت این گروه آمادۀ تعامل با تمام کشورها در چارچوب احترام متقابل است و از جامعۀ جهانی خواست که روابط بهتر را با آنان تامین کند.

آقای متقی افزود: "از ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهیم که تمامی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کرده و تحریم‌های اقتصادی وضع شده بر افغانستان را لغو کند. این یک گام اساسی برای عادی‌سازی روابط است. این کار در ذهن مردم افغانستان دربارۀ امریکا تاثیر مثبت خواهد داشت."

این مقام ارشد حکومت طالبان همچنان دربارۀ نگرانی کشورهای منطقه به ویژه آسیای میانه از احتمال تهدات امنیتی از خاک افغانستان گفت که آنان بر تطبیق توافقنامۀ دوحه میان طالبان و امریکا متعهد اند. او بار دیگر به کشورهای همسایه و جهان اطمینان داد که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه امنیت هیچ کشوری نخواهد شد.

پس از مسلط شدن طالبان، شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) حملات خود را در افغانستان افزایش داده است. داعش همچنان اخیراً مسوولیت راکت پراگنی از خاک افغانستان بر اهدافی در قلم‌رو اوزبیکستان و تاجیکستان را به دوش گرفته است.

حکومت اوزبیکستان به تاریخ پنجم جولای (۱۴ سرطان) گفت که پنج راکت از قلم‌رو افغانستان بر شهر مرزی ترمذ در آن کشور پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرده و تنها خسارات اندک مالی را به بار آورده است.

XS
SM
MD
LG