لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا روند انتقال افغان‌های در معرض خطر را تسریع می‌کند


وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که در تلاش تسریع روند طی مراحل و انتقال افغان‌های در معرض خطر است، اما به دلایل امنیتی جزییات آن را فاش نمی‌کند.

یک سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت: "ما تلاش می‌کنیم تا راه مصوونی را برای شهروندان ایالات متحده، دارندگان اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) ، دارندگان ویزه ویژه مهاجرت و شرکای افغان و اعضای واجد شرایط خانواده‌هایشان که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، تسهیل کنیم. "

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که آنان منابع خود را برای طی مراحل سریع‌تر افغان‌های واجد شرایط به ویژه دارندگان ویزه ویژه مهاجرت (SIV) در خارج از امریکا افزایش داده اند. به گفتهٔ او این اقدامات رسیدگی به الزامات مهاجرت و اسکان مجدد را به حداکثر آن می‌رساند.

اما او افزود: "تمام [پناهجویان] عازم ایالات متحده همچنان تحت بررسی‌های گستردۀ امنیتی بیوگرافیک و بیومتریک قرار می‌گیرند که توسط مجریان قانون و ادارات مبارزه علیه تروریزم و استخباراتی صورت می‌گیرد. "

ایالات متحده سال گذشته کمک‌های اسکان مجدد را ۱.۲ میلیارد دالر افزایش داد و تاسیسات طی مراحل پناهجویان از جمله کمپ السیلیه در دوحه را گسترش داد.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که نوآوری‌های مربوط به رسیدگی به پناهندگان در کمپ السیلیه زمان اقامت پناهجویان در این کمپ را "به گونهٔ چشمگیری" کوتاه کرده است و اکثر افراد که اسناد شان منظور می‌شود در جریان ۳۰ الی ۶۰ روز کمپ را ترک می‌کنند.

اوافزود که برای طی مراحل متحدان افغان در سایر کشورهای ثالث و بهبود سیستم اسکان مجدد در امریکا تلاش جریان دارد و تنها چیزییکه تغییر نخواهد کرد "تعهد ما به حفظ مصوونیت امریکایی‌ها است".

مقامات ایالات متحده در ماه مارچ به واشنگتن پست گفته بودند که حدود هفت هزار افغان در پایگاه‌های ایالات متحده در انتظار اسکان مجدد استند اما سخنگوی وزارت خارجه در این مورد از تبصره خود داری کرد.

نهاد‌های امداد رسان می‌گویند که افغان‌هایی که به ایالات متحده منتقل شده اند در مورد آیندهٔ افغان‌هایی هشدار می‌دهند که معروض به خطر بوده و در افغانستان گیرمانده اند.

راین مورو، رییس موسسهٔ "پروژه آزادی افغانستان" به صدای امریکا گفت: "ما در تلاش هستیم تا فرصت های تخلیه را پیدا کنیم. اما تا کنون، موفق نشده ایم".

مورو گفت که برخی از افرادی از افغانستان فرار می‌کنند و به ایران و پاکستان می‌روند، اما در آنجا خود را در شرایط "وحشتناکی" می‌یابند. او افزود: "[آنها] اغلباً مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گیرند و سپس به افغانستان بازگردانده می‌شوند. بنابراین این مسیرهایی نیستند که ما لزوماً برای مردم توصیه می‌کنیم، اما برخی از مردم مایل‌ اند آن را امتحان کنند."

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه گفت که ایالات متحده همسایگان افغانستان را تشویق می‌کند تا مرزهای خود را برای ورود افغان ها باز نگه دارند.

یک سال پس از خروج پر از هرج و مرج و مرگبار نیروهای امریکایی از افغانستان، هنوزهم نظریات و ارزیابی‌های متفاوتی در این مورد در ایالات متحده وجود دارد که عمدتاً منشا حزبی دارد.

منتقدان عملیات تخلیه بیش از ۱۲۴ هزار شهروند امریکا، افغان‌های همکار با نیروهای امریکایی و سایرین در ماه اگست ۲۰۲۱ را به عنوان برنامه‌ریزی ضعیف و اجراات بد محکوم می‌کنند و به این عقیده اند که خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان بیانگر عدم تعهد ایالات متحده به کشورهای شرق میانه و عدم تمایل این کشور به ایستادن در کنار شرکایش در هنگام نیاز است.

اما حامیان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان استدلال می‌کنند که زمان پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا فرا رسیده بود و ماندن نیروها در افغانستان جان آنان را در خطر می‌انداخت و سود چندانی نداشت.

XS
SM
MD
LG