لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا جذابترین کشور برای سرمایه گذاران چینی است


شهروندان چینی در نمایشگاه "در امریکا سرمایه گذاری کنید" در حال گرفتن معلومات در مورد ویزۀ EB-5 امریکا در شهر بیجینگ
شهروندان چینی در نمایشگاه "در امریکا سرمایه گذاری کنید" در حال گرفتن معلومات در مورد ویزۀ EB-5 امریکا در شهر بیجینگ

بیش از ۱۰۰ هزار شهروند چین در یک دهۀ گذشته کم از کم ۲۴ میلیارد دالر را صرف برنامه‌های "گولدن ویزا" در سرتاسر جهان کرده اند.

شماری از کشورها در چارچوب برنامۀ گولدن ویزا، به هدف جلب سرمایه، به شهروندان خارجی در بدل سرمایه گذاری، اقامت دایمی و سپس شهروندی می‌دهد.

جذاب‌ترین مقصد برای سرمایه گذاری شهروندان چین، ایالات متحدۀ امریکا بوده است. اسوشیتدپرس گزارش داده است که در ده سال گذشته ۴۰ هزار ویزۀ امریکا به سرمایه گذاران چین و خانواده های آنان صادر شده و این تعداد سرمایه گذار چینی کم از کم ۷.۷ میلیارد دالر در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده اند.

حتا کسانیکه در ایالات متحده ۵۰۰ هزار دالر سرمایه گذاری دارند، در صورتیکه کار و بار شان برای دو سال حد اقل برای ده نفر شغل ایجاد کند، مستحق دریافت اقامت دایمی یا گرین کارت امریکا شناخته می شوند.

افزایش متقاضیان چینی گولدن ویزا بهبود سطح اقتصاد و گنجایش بیشتر طبقۀ متوسط را در اقتصاد چین نشان می دهد، اما در عین زمان، نمایانگر آن است که چگونه این خانواده‌های متوسط از نرخ بلند خانه، امنیت ملکیت و سرمایۀ شان و نیز از آلوده‌گی خفه کننده در شهرهای چین در حال فرار اند.

سرمایۀ شهروندان چین در ایالات متحده در تشبثات، ساختن تفریحگاه‌ها، مکتب‌های جدید و پروژه های املاک به شمول یک بلند منزل جدید ترمپ در ایالت نیوجرسی به مصرف می‌رسد که هم اکنون از سوی شرکت‌های کوشنر زیر ساخت است.

جالب اینکه شرکت‌های کوشنر از سوی جراد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترمپ مدیریت می شد.

انگیزۀ عمدۀ افزایش متقاضیان چینی ویزای EB-5 یا گولدن ویزۀ امریکا نرخ بلند خانه و املاک در شهرها است که تخمین زده می شود در یک دهۀ گذشته سه برابر شده است.

تنها از اواخر سال ۲۰۱۵ تا کنون نرخ املاک در بیجینگ ۶۳ درصد بلند رفته است و اکنون یک اپارتمان ۱۲۰ متر مربع بیش از یک میلیون دالر در این شهر خرید و فروش می‌شود. این وضعیت سبب شده است که شماری از خانواده‌های متوسط در شهرهای چین مانند بیجینگ، اپارتمان خود را فروخته و با پول آن در کشور دیگر سرمایۀ گذاری کرده و ویزۀ اقامت دایمی دریافت کنند.

همچنان چینی ها بیشترین متقاضی گولدن ویزای پرتگال، یونان و اسپانیا بوده اند. پرتگال در جریان چهار سال ۱.۷ میلیارد دالر سرمایه گذاری شهروندان چین را جذب کرده است.

اما برنامۀ ویزای سرمایه گذاری امریکا که با نام اختصاری EB-5 یاد می‌شود به خاطر ادعاهای عدم شفافیت، نظارت نابسنده و گاهی هم فساد حتا از سوی قانونگذاران هر دو حزب در کانگرس ایالات متحده باد انتقاد گرفته شده است.

حالانکه طرفداران این برنامه به موثریت آن بر ایجاد مشاغل و تمویل پروژه های بزرگ از خانه سازی گرفته تا اعمار هوتل‌ها و ایجاد تشبثات کوچک تاکید دارند.

XS
SM
MD
LG