لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهاد امریکا برای آتش‌بس فوری در غزه؛ شورای امنیت ملل متحد رای‌ می‌دهد 


لیندا تامس گرینفیلد، سفیر امریکا در ملل متحد
لیندا تامس گرینفیلد، سفیر امریکا در ملل متحد

ایالات متحده می‌گوید که فردا صبح، جمعه ۲۲ مارچ (سوم حمل) مسودهٔ قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس فوری در غزه به شورای امنیت ملل متحد تسلیم خواهد داد تا به رای گیری گذاشته شود.

نیت ایوانس، سخنگوی سفیر ایالات متحده در ملل متحد، گفت: "ایالات متحده در جریان چند هفتهٔ گذشته به گونهٔ جدی با اعضای شورای امنیت روی یک قطعنامه‌ای کار می‌کند که بی‌تردید از تلاش‌های دپلوماتیک جاری با هدف تضمین آتش‌بس فوری در غزه حمایت می‌کند."

او افزود که آزادی گروگان‌های اسراییلی و افزایش کمک‌های بشری به غزه در این قطعنامه شامل است.

ایالات متحده پیش از این چند بار مسوده‌ٔ قطعنامه‌های را ویتو کرده است که خواهان آتش‌بس در غزه بودند.

در اوایل ماه گذشته، یک مقام بلند پایۀ قصر سفید به شرط ذکر نشدن نامش گفته بود که ایالات متحده نمی‌خواهد با عجله این مسوده را به رای گیری بگذارد و می‌خواهد مهلتی برای مذاکره در این خصوص فراهم شود.

برای این که یک قطعنامه در شورای امنیت ملل متحد تصویب شود، به نه رای موافق نیاز دارد، آنهم در صورتی که هیچ یک از اعضای دایمی این شورا - ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین - آنرا ویتو نکند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه۲۱ مارچ (دوم حمل) برای گفتگو با تمرکز بر تلاش‌ برای تامین آتش‌بس در غزه به مصر رفت.

وزارت خارجهٔ امریکا در بیانیه‌ای گفت که بلینکن در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، در مورد آتش‌بس احتمالی شش هفته‌ای و آزادی گروگان‌های باقی مانده نزد حماس صحبت کرد.

این دپلومات ارشد امریکایی قرار است با نمایندگان اردن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحدهٔ عرب نیز در مصر دیدار و در مورد آتش‌بس در غزه گفتگو کند.

بلینکن روز جمعه به اسراییل سفر می‌کند تا با رهبران اسراییل در مورد آخرین تحولات صحبت کند.

براساس بیانیه‌ای وزارت خارجهٔ امریکا، بلینکن در مورد لزوم تضمین شکست حماس، از جمله در رفح به گونه‌ای که غیرنظامیان محافظت شوند، مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه نشوند و امنیت اسراییل را ارتقا دهد، صحبت خواهد کرد.

بلینکن سفر خود به منطقه را در عربستان سعودی آغاز کرد و روز چهارشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان، دیدار کرد.

این مطلب بر اساس گزارش‌های رویترز و فرانس‌پرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG