لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: امریکا سیستم‌های بیشتر راکتی باقدرت هدفگیری دقیق را به اوکراین می‌دهد


لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۰ جولای (۲۹سرطان) گفت که ایالات متحده چهار سیستم دیگر راکتی با قدرت هدفگیری بلند و دقیق را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا این کشور در مقابله با تهاجم روسیه از آن استفاده کند.

آستن در پنتاگون به خبرنگاران گفت که واشنگتن "چهار سیستم راکتی پیشرفته هیمارس (‌HIMARS) را به [اوکراین) ارسال خواهد کرد که در مجموع ۱۶ سیستم خواهد شد. اوکراینی‌ها از هیمارس به خوبی استفاده کرده اند و شما می توانید تاثیر آن را در میدان جنگ ببینید".

این در حالی است که الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین یک روز قبل از واشنگتن خواستار سیستم پرتاب میزایل‌های دوربرد نوع هیمارس (‌HIMARS) شده بود و گفته بود که نیروهای کشورش از این سیستم برای انهدام حدود ۳۰ مرکز فرماندهی و دیپوی مهمات روسی استفاده کرده اند.

سیستم پرتاب میزایل‌های دوربرد نوع (‌HIMARS) ساخت ایالات متحده یکی از سیستم‌های سیار راکتی است که چندین میزایل رهبری شده با قدرت هدفگیری بلند و دقیق را به گونۀ همزمان پرتاب کرده و اهداف تا فاصلۀ ۸۰ کیلومتری را نشانه گرفته می‌تواند.

وزیر دفاع امریکا گفت: "روسیه به گلوله‌باری بی‌رحمانهٔ خود ادامه داده و این یک تکتیک ظالمانه است که به وحشت جنگ جهانی اول بازمی گردد. بنابراین اوکراین به قدرت توپخانه و مهمات برای مقاومت در برابر این گلوله‌باری و حملهٔ متقابل ضرورت دارد."

افزون بر آن ایالات متحده مهمات اضافی GMLRS را ارسال خواهد کرد که می‌تواند اهدافی تا فاصلهٔ ۸۰ کیلومتری را دقیقاً مورد هدف قرار دهد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز سه شنبه خواستار افزایش عمده در تعداد سیستم هیمارس‌ شد و گفت که برای ضد حمله موثر علیه نیروهای روسی به کم از کم ۱۰۰ سیستم ضرورت دارند.

رزنیکوف همچنین خواستار مهمات دوربرد – ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر – شد تا حمایت توپچی روسیه را از نیروهایش قطع کند.

آستن در پاسخ به سوالی درباره مهمات دوربردتر گفت: "ما فکر می کنیم آنچه آنها دارند و با آن کار می کنند واقعاً توانایی زیادی به آنها می دهد."

کارشناسان نظامی می‌گویند که برد هدف گیری سیستم‌های HIMARS اندکی بیشتر از سیستم‌های مشابه روسی است، به این معنی که قوای اوکراینی می‌توانند دستگاه‌های راکتی و توپچی نیروهای روسی را هدف بگیرند، اما قادر نخواهند بود که مسکو را آماج حملات قرار بدهند.

اگر چه مقام‌های ایالات متحده گفته اند که اوکراین تعهد کرده است که نظامیان آن کشور با استفاده از این تسلیحات دور برد، قلمرو روسیه را هدف قرار نخواهند داد، اما ادارهٔ بایدن تاکنون از ارسال مهمات دوربردتر خودداری کرده است، زیرا هراس دارد که اوکراین اهدافی را در داخل خاک روسیه آماج قرار ندهد که جنگ روسیه و اوکراین را به درگیری مستقیم با غرب تبدیل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG