لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ترمپ به کشور های عضو ملل متحد


دونالدترمپ رئیس جمهور ایالات متحده
دونالدترمپ رئیس جمهور ایالات متحده

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید کمک های مالی امریکا را به آن کشور های قطع خواهد کرد که علیه تصمیم واشنگتن در قبال بیت المقدس رای دهند.

کشور های عضو ملل متحد، قرار است روز پنجشنبه ۲۱ دسمبر، روی تصمیم دونالدترمپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل رای دهند.

دونالدترمپ چهارشنبه در قصر سفید، با هشدار به کشور های عضو ملل متحد گفت "آنان میلیون ها و حتی میلیارد ها دالر از ما می گیرند و بعد علیه ما رای می دهند. ما ناظر رای دهی خواهیم بود، برای ما فرقی نمی کند، صرفه جویی خواهیم کرد."

رئیس جمهور ترمپ، قویاً از اظهارات نیکی هیلی، سفیر واشنگتن در ملل متحد حمایت کرد که روز سه شنبه گفت "ایالات متحده نام کشور های را یادداشت خواهد کرد" که در نشست روز پنجشنبۀ ملل متحد به نفع قطعنامه رای می دهند.

قطعنامۀ ملل متحد، خواهان تغیر وضعیت بیت المقدس تنها با مذاکرات مستقیم فلسطینیان و اسراییل می باشد.

هشدار و تهدید قطع کمک های مالی ایالات متحده به کشور های جهان در حالی صورت می گیرد که افغانستان نیز سالانه کمک های مالی و نظامی واشنگتن را به دست می آورد و در برابر تصمیم رئیس جمهور ترمپ مخالفت نشان داده است.

واکنش های ملی و بین المللی

نهاد عوض، مدیر اجراییۀ شورای روابط امریکایی – اسلامی، در واکنش به اظهارات تهدید آمیز رئیس جمهور ترمپ گفت "حکومت ما نباید از رهبریت خود در ملل متحد استفاده کرده، دست به یکه تازی بزند و از کشور های باج گیری کند که به نفع آزادی و عدالت مذهبی بیت المقدس ایستادگی می کنند."

آقای عوض در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "عدالت محور ارزش های مسیحیت، یهودیت و اسلام می باشد."

اسراییل در این چند روز خیلی تلاش کرده تا در میان کشور های عضو ملل متحد به نفع تصمیم رئیس جمهور ترمپ، نظر اعضای مجلس را جلب کند.

ریاض مالکی، وزیرخارجۀ ادارۀ فلسطینیان روز چهارشنبه قبل از پرواز به جانب نیویارک به خبرنگاران گفت که کشور های عضو ملل متحد روز پنجشنبه برای "عدالت و به نفع قطعنامۀ ملل متحد رای خواهند داد."

اما یک دیپلومات مجمع ملل متحد می گوید که به نظر می رسد کانادا، مجارستان​ و جمهوری چک با تقبل فشار ایجاد شده از جانب ایالات متحده، به نفع قطعنامۀ ملل متحد رای ندهند.

دونالدترمپ، دو هفته پیش اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسد و به وزارت خارجۀ کشورش دستور داد شرایط انتقال سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت المقدس فراهم سازند.

XS
SM
MD
LG