لینک های دسترسی

Breaking News

دیوار ندبه، محراق بعدی جنجال ها بر بیت المقدس


دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در ماه می ۲۰۱۷ ضمن سفرش به اسرائیل، به زیارت دیوار ندبه رفت
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در ماه می ۲۰۱۷ ضمن سفرش به اسرائیل، به زیارت دیوار ندبه رفت

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیهۀ میگوید امریکا در قسمت انتقال سفارتخانه اش به بیت المقدس، فیصله نامۀ ملل متحد را نقض میکند.

در هیمن خال، شماری از مقامات ارشد حکومت ایالات متحده گفته اند که طی یک اعلام دیگر، دیوار غربی بیت المقدس یا دیوار البراق (دیوار ندبه) نیز بالاخره به حیث بخشی از اسرائیل اعلام خواهد شد. این مقام ها که نخواستند نام های شان افشا گردد، گفته اند که واشنگتن نمیتواند حالتی را در نظرگیرد که دیوار البراق در آن بخشی از اسرائیل نباشد.

مقام ها در واشنگتن این سخنان را در حالی بیان داشته اند که تصمیم اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ، مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، از قبل اعتراضات گسترده را در جهان برانگیخته است.

ده روز پس از تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، اعتراضات فلسطینیان در برابر این تصمیم هنوز هم ادامه دارد.

در تازه ترین موج از این اعتراضات، روز گذشته شماری زیاد از فلسطینی ها در کرانۀ غربی رود اردن و غزه با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند که در نتیجه حداقل چهار فلسطینی کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند.

هبه غربله، یک باشندۀ بیت المقدس، گفت که "نیروهای اشغالگر میخواهند تا ما هراس داشته باشیم. اینجا سرکوب واضح جریان دارد". او خشونت نیرو های اسرائیلی را "بازتاب دهندی نفرت" آنان خواند و گفت که سربازان اسرائیلی شمار زیادی را زخمی ساختند.

اعتراض رهبران کشورهای اسلامی نیز ادامه دارد. رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، تصمیم اخیر رئیس جمهور ایالات متحده در مورد بیت المقدس را " بمی" خوانده که به گفتۀ او بر تمام شرق میانه پرتاب شده است.

آقای اردغان که دیروز از طریق ویدیوکنفرانس به یک اجتماع بزرگ از باشندگان شهر قونیه صحبت میکرد، گفت تلاش میورزد تا با راه اندازی یک ابتکار، تصمیم اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ را لغو کند.

آقای اردغان افزود که بر اساس فیصله نامۀ شماره ۹۷۸ شورای امنیت ملل متحد در سال ۱۹۸۰، "هیچ کشوری نمیتواند در بیت المقدس سفارتخانه داشته باشد" و امریکا که خود نیز به این فیصله نامه در آن زمان رأی داده بود، اکنون خلاف آن عمل میکند.

XS
SM
MD
LG