لینک های دسترسی

Breaking News

ریکس تیلرسن به مقام وزارت خارجۀ امریکا نامزد شد


ریکس تیلرسن تجربۀ سیاسی ندارد، اما در معاملات تجارتی دست بلندی داشته است
ریکس تیلرسن تجربۀ سیاسی ندارد، اما در معاملات تجارتی دست بلندی داشته است

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، مدیرعامل بزرگترین شرکت نفت و گاز جهان را، به مقام وزارت خارجۀ کابینه اش برگزید.

آقای ترمپ امروز با نشر یک بیانیه گفت که ریکس تیلرسن را به خاطر جدی بودنش، تجربۀ فراوانش، و فهم عمیقی که به گفتۀ ترمپ، در ساحۀ جیوپولیتیک دارد، به این مقام انتخاب کرده است. با اینهم، گزینش تیلرسن، با انتقاد ها و نگرانی هایی همراه بوده است.

در بیانیۀ دونالد ترمپ آمده است که به باور او، ریکس تیلرسن ثبات منطقوی را تأمین خواهد کرد و بر اصل منافع امنیت ملی ایالات متحده، تمرکز خواهد داشت.

یک مقام ارشد تیم ترمپ به آژانس رویترز گفته که گزینش تیلرسن، از حمایت چهره های برجستۀ حزب جمهوریخواه، همچو جیمز بیکر و کاندولیزا رایس وزرای خارجۀ سابق، و رابرت گیتس وزیر دفاع سابق، برخوردار است.

ریکس تیلرسن، ۶۴ سال عمر داشته، از ایالت تکزاس است و مدیر عامل ایکزان موبیل، بزرگترین شرکت انرژی در جهان شمرده میشود.

دونالد ترمپ که مشغول تشکیل کابینه اش است، به روز شنبه برای بار دوم با تیلرسن مقالات نمود. او در بارۀ تیلرسن گفت: "بزرگترین نکتۀ مفید برایم اینست که او بسیاری از بازیگران سیاسی را به خوبی میشناسد. او معاملات بزرگی در روسیه انجام میدهد."

ولی منتقدین همچنان میگویند که تیلرسن، تجربۀ سیاسی ندارد. افزون برآن، نزدیکی تیلرسن با روسیه، باعث نگرانی هایی شده است. تیلرسن میپذیرد که با پوتین، دوست است:

روابط میان روسیه و ایالات متحده، طی چند هفتۀ اخیر، به دلیل گزارش های استخباراتی ای که حاکی از سعی روسیه برای دخل اندازی در انتخابات امریکا بوده، به تیرگی گرائیده است.

از جانب دیگر، تبصره های ترمپ در زمینۀ روابط با چین و تایوان هم نگرانی هایی را در قسمت پالیسی خارجی واشنگتن درقبال بجینگ برانگیخت. چین اکنون میگوید که هر کسی وزیر خارجۀ ایالات متحده شود، بجینگ آماده است که با او تعامل داشته باشد.

بر أساس گزارش های تأیید ناشده، گفته میشود که آقای ترمپ در نظر دارد جان بولتن، دیپلومات سابقه دار جمهوریخواه را به حیث معاون وزارت خارجه نامزد کند.

XS
SM
MD
LG