لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: امریکا تعلیق صدور ویزه را بازنگری کند


درب ورودی سفارت امریکا در انقره روز دوشنبه جنب و جوش هر روز را نداشت
درب ورودی سفارت امریکا در انقره روز دوشنبه جنب و جوش هر روز را نداشت

ترکیه روز دوشنبه ایالات متحدۀ امریکا را ترغیب کرد تا تعلیق خدمات ویزه در قنسولگری های امریکا در ترکیه بازنگری کند.

پس از آنکه یک کارمند قنسولگری امریکا از سوی مقام‌های ترکی بازداشت شد، ایالات متحده صدور ویزه را به شهروندان ترکیه متوقف کرد.

روابط میان ایالات متحده و ترکیه از قبل به خاطر حمایت واشنگتن از جنگجویان کرد در سوریه و نیز امتناع واشنگتن از استرداد فتح الله گولن به انقره، پر تنش بوده است. ترکیه فتح الله گولن را به طراحی کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶متهم می کند.

اما هفتۀ گذشته، بازداشت یک کارمند ترک قنسولگری امریکا در استانبول تنش را در روابط دو کشور بیشتر کرد. ترکیه مدعی است که این کارمند قنسولگری امریکا با فتح الله گولن رابطه دارد.

سفارت ایالات متحده در انقره این ادعاها را بی اساس خوانده و شام یک شنبه اعلام کرد که تمام خدمات ویزای غیرمهاجرتی قنسولگری های امریکا در ترکیه متوقف شده و تعهد انقره به تامین امنیت ماموریت‌ها و کارمندان امریکایی مستقر در آن کشور بررسی می‌شود.

ساعاتی بعد، ترکیه نیز اعلام کرد که در برابر شهروندان امریکایی تدابیر مشابهی را اتخاذ کرده است.

وزارت خارجۀ ترکیه روز دو شنبه یک دپلومات امریکایی را به مقر آن وزارت فرا خواند و ایالات متحده را به فسخ تعلیق صدور ویزه ترغیب کرد، آنچه به گفتۀ مقام‌های ترکی سبب "تنش‌های غیر ضروری" می شود.

عبدالحمید گل، وزیر عدلیۀ ترکیه، روز دوشنبه گفت که اگر واشنگتن از ناحیۀ امنیت ماموریت‌های دپلوماتیک خود نگرانی جدی داشته باشد، برای رسیدگی به آن اقدام خواهد شد.

آقای گل به تلویزیون خبر ترکیه گفت "اما اگر موضوع بازداشت یک کارمند قنسولگری باشد، پس این تصمیم قوۀ عدلی و قضایی ترکیه است...پیگرد یک شهروند ترکیه در داخل ترکیه مرتکب جنایت شده باشد، حق ما است."

رسانه های ترکیه همچنان گزارش داده اند که مقام‌های آن کشور دستور توقیف یک کارمند دیگر قنسولگری ایالات متحده را نیز صادر کرده است.

تنش جدید میان واشنگتن و انقره توأم با پیامد هایی اقتصادی نیز بود. نرخ لیرۀ ترکی در برابر دالر امریکایی حدود و دو و نیم درصد کاهش یافت. به همین سان، نرخ اسهام ترکیه در بازارهای جهانی در یک شبانه روز گذشته افت داشت.

XS
SM
MD
LG