لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال قطع تمام کمک‌های امریکا به خاطر 'بازی دوگانه پاکستان'


نمایندۀ امریکا در ملل متحد گفته است که بازی دوگانۀ پاکستان بیش از این قابل قبول نیست
نمایندۀ امریکا در ملل متحد گفته است که بازی دوگانۀ پاکستان بیش از این قابل قبول نیست

نمایندۀ ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد گفته است که اگر پاکستان به حمایت از دهشت افگنان و تروریزم ادامه دهد، رئیس جمهوری دونالد ترمپ مایل است تا تمام کمک‌ها را به آن کشور قطع کند.

نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت "پاکستان برای سال‌ها بازی دوگانه کرده است. هم با ما کار می کند و هم به دهشت افگنانی پناه می دهد که بر نظامیان ما در افغانستان حمله می کنند. این بازی برای حکومت فعلی امریکا قابل قبول نیست. در جنگ بر ضد دهشت افگنی، ما انتظار همکاری بسیار زیادی از پاکستان داریم."

امریکا: پاکستان دوگانه بازی می‌کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:51 0:00

رئیس جمهوری ترمپ روز دوشنبه و در نخستین ساعات سال ۲۰۱۸ میلادی در تویتر خود نوشت "ایالات متحده در ۱۵ ساله گذشته احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان مساعدت کرده است و آنان (پاکستان) جز دروغ و نیرنگ به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده اند. آنان به آن دهشت افگنانی پناهگاه امن داده اند که ما با همکاری کم، آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است!"

قصرسفید این اظهارات رئیس جمهور ترمپ را در بارۀ پاکستان، "پیگیری استراتیژی امریکا در بارۀ افغانستان و جنوب آسیا" توسط آقای ترمپ عنوان می کند.

سارا هکبی، سخنگوی قصرسفید پس از چاشت روز سه شنبه به خبرنگاران گفت "رئیس جمهور ترمپ حین اعلام استراتیژی امریکا در بارۀ جنگ افغانستان گفت که پاکستان به تعهدات خود عمل نمی کند. رئیس جمهور ترمپ تعهدات خود را پیگیری و تعقیب می کند چرا که او رئیس جمهوری است که به آنچه می گوید عمل می کند."

خانم هکبی تاکید کرد که واشنگتن می داند که پاکستان "می تواند کار های بیشتری در مبارزه علیه دهشت افگنی انجام دهد و ما از اسلام آباد می خواهیم در این راستا گام برداشته و عمل کنند".

ایالات متحده به تازگی از پرداخت ۲۵۵ میلیون دالر مساعدت به پاکستان پرهیز کرد که به گفتۀ خانم هیلی دلایل روشن برای این اقدام وجود دارد.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد همچنان گفت "موضوع مساعدت ها به پاکستان ربطی به رای ما در مورد بیت المقدس ندارد، بلکه کاملاً به حمایت پاکستان از تروریستان مربوط می‌شود."

به دنبال موضعگیری اخیر آقای ترمپ، حکومت پاکستان سفیر امریکا مقیم اسلام آباد را احضار کرده و نیز صدر اعظم شاهد خاقان عباسی قرار است روز چهارشنبه پس از جلسۀ شورای امنیت ملی پاکستان واکنش رسمی خود را در این مورد ابراز دارد.

هند رقیب دیرینۀ پاکستان از موضعگیری تازۀ آقای ترمپ در مورد سهم پاکستان در جنگ بر ضد تروریزم استقبال کرده و ریاست جمهوری افغانستان آن را حاصل سیاست فعال خارجی افغانستان خوانده است.

اما چین ضمن قدردانی از کارکرد پاکستان در جنگ بر ضد دهشت افگنی گفته است که جهان نباید قربانی‌های این کشور را در مبارزه با تروریزم نادیده بگیرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG