لینک های دسترسی

Breaking News

تمرینات نظامی چین در تنگهٔ تایوان؛ واشنگتن خواستار 'خویشتنداری' شد


عکس آرشیف از تمرینات اردوی چین در نزدیکی تایوان
عکس آرشیف از تمرینات اردوی چین در نزدیکی تایوان

پس از آغاز تمرینات نظامی چین در اطرف تنگهٔ تایوان، ایالات متحده روز شنبه هشتم اپریل (۱۹ حمل) از چین خواست تا خویشتنداری نشان دهد و تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات امنیتی خود در آسیا متعهد باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت: "چینل‌های ارتباطی ما با جمهوری خلق چین باز است و ما به طور مداوم خواستار خویشتن‌داری و عدم تغییر در وضعیت موجود [تایوان] استیم."

چین در واکنش به دیدار رییس جمهور تایوان با رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، روز شنبه هشتم اپریل تمرینات نظامی را در اطراف تایوان آغاز کرد و آن را "هشدار شدید" به حکومت این جزیرهٔ خودگردان خوانده است.

این اقدام چین با محکومیت تایوان و واشنگتن مواجه شده و ایالات متحده گفته است که "از نزدیک اقدامات بیجینگ را زیر نظر دارد."

اردوی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات سه روزه که "شمشیر تیز متحد" نام دارد و به گفتهٔ رسانه‌های دولتی شامل تمرین محاصرهٔ تایوان است، تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت: "ما راحت و مطمین استیم که منابع و قابلیت‌های کافی در منطقه برای تضمین صلح و ثبات و اجرای تعهدات امنیت ملی خود داریم."

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

ایالات متحده در مورد اینکه آیا از تایوان دفاع نظامی خواهد کرد یا خیر، ابهام داشته اگر چه در چندین دههٔ پسین به این کشور سلاح فروخته تا از خود دفاع کند.

مقامات ایالات متحده بارها از چین خواسته اند که از خویشتنداری کار گرفته و سفر رییس جمهور تایوان به امریکا را به عنوان یک "ترانزیت" معمولی در مسیر سفر او به امریکای لاتین توصیف کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا روز شنبه گفت: "همانطور که قبلاً گفته ایم، هیچ دلیلی برای بیجینگ وجود ندارد که این ترانزیت را - که با روابط دیرینه و پالیسی امریکا مطابقت دارد - به چیزی تبدیل کند که نیست یا از آن به عنوان بهانه‌ای برای واکنش شدید استفاده کند."

کیوین مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در تویتی نوشت: "من رییس مجلس نمایندگان استم. چین نمی‌تواند به من بگوید کجا می‌توانم بروم یا با چه کسی صحبت کنم."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، نیز هفتهٔ گذشته به خبرنگاران گفت که هیچ دلیلی برای واکنش شدید چین وجود ندارد. او افزود که این سفر در مطابقت با روابط دیرینهٔ امریکا با تایوان و پالیسی امریکا برای چین واحد قرار دارد؛ پالیسی که تغییر نخواهد کرد.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت نهاده است. مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG