لینک های دسترسی

Breaking News

چین: بر نظامیان امریکایی سلاح لایزری استعمال نکرده ایم


حکومت چین ادعاهایی را رد کرده که گویا نظامیان آنکشور یک طیارۀ نظامی امریکا را درنزدیکی یکی از قرارگاه های نظامی چین در کشور جیبوتی، هدف سلاح لایزری قرار داده اند.

وزارت دفاع امریکا گفته است که در این واقعه، دوتن از نظامیان امریکایی زخمی شده اند.

وزارت دفاع امریکا ادعا دارد که کسی در نزدیکی یک قرارگاۀ نظامی چین در کشور جیبوتی، از نوعی سلاح لایزری استفاده میکند که هدف را کور میسازد و منظور آن اینست تا برای طیاره های نظامی امریکا مزاحمت ایجاد کند.

به گفتۀ مقامات امریکایی، در تازه ترین واقعه با وجود آن که به طیارۀ نظامی شان آسیب نرسیده، اما حد اقل دو عملۀ آن سطحی زخم برداشته اند.

دنا وایت، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، این نوع فعالیت ها را "یک تهدید" برای پیلوتان امریکایی خواند و افزود که "ما رسماً به حکومت چین خبر دادیم و تقاضا کردیم تا این نوع واقعات را بررسی کنند."

چین میگوید که تحقیقات خود را انجام داده است. هووا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، گفت که پس از "بررسی های دقیق"، آنان به امریکاییان گفته اند که "این ادعای شان کاملاً واقعیت ندارد".

نزدیک به ۴٠٠٠ سرباز امریکایی در کشور جیبوتی حضور دارد. هدف حضور نظامیان امریکا در آنجا، مبارزه با دهشت افگنی منطقوی خوانده شده است.

فقط چند کیلومتر دورتر از امریکائیان، یک قرارگاۀ اردوی چین نیز موجود میباشد و بیجنگ آن را یک مرکز لوژستیکی برای انجام ماموریت های صلح آمیز میخواند.

روابط نظامی میان امریکا و چین در آب های جنوب چین پُرتنش میباشد. چین قسمت زیاد این آب ها را ملکیت خود میخواند. امریکا معمولاً در نزدیکی جزایر ساخته شدۀ چین، ماموریت های را انجام میدهد که واشنگتن آن را "ماموریت های آزادی گشت وگذار" میخواند.

تنش میان حکومت دونالد ترمپ و چین همین حالا نیز بلند میباشد، بخصوص پس از آنکه رئیس جمهور ترمپ تعرفه های بلند را بر محصولات چینایی وضع کرد و هشدار داده که در آینده تعرفه های دیگر نیز وضع خواهد کرد، و این هشدار آقای ترمپ، بیم یک جنگ تجارتی را نیز بوجود آورده است.

XS
SM
MD
LG