لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد شدید سناتور مکین از سیاست های امریکا محورانه


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا میگوید که روابط اش با جمهوریخواهان در کانگرس، در سطح عالی قرار دارد. اما در همین حال، جان مکین که یکی از سناتوران سابقه دار و برجستۀ جمهوریخواه شمرده میشود، دیروز بدون آن که مشخصاً از ترمپ یاد کند، او را به باد انتقاد گرفت.

با آن که دونالد ترمپ و جان مکین هردو اعضای حزب جمهوریخواه اند، اما میانۀ خوبی ندارند. مکین گاه ناگاه از سیاست های آقای ترمپ انتقاد کرده و ترمپ هم چندین بار سخنان طعنه آمیزی به او داشته است. اما طوری معلوم میشود که سناتور مکین، این بار نارضایتی شدیدش را از مشئ امریکا محورانۀ ترمپ و کنار رفتن واشنگتن از مسایل جهانی نشان داد، خصوصاً تصمیم گیری ترمپ در قسمت ترک توافقنامۀ اقلیمی پاریس و تهدید به ترک توافقنامۀ هستوی با ایران.

جان مکین شام دوشنبه، طی محفلی که در فلادلفیا برگزار شده بود و در آن جو بایدن، معاون پیشین ریاست جمهوری امریکا، به آقای مکین به خاطر خدمات و فداکاری هایش به کشور، مدال آزادی را اعطا کرد، پیشتازی امریکا در جهان را با اهمیت خواند.

آقای مکین بدون آن که نامی از ترمپ ببرد، گفت: "ترس از جهانی که ما برای سه ربع یک قرن آن را نظم داده و رهبری کرده ایم؛ ترک مرام هایی که در سراسر کرۀ زمین آن را گسترش داده ایم؛ شانه خالی کردن از مکلفیت های رهبریت بین المللی و وجیبۀ ما در باقی ماندن به مثابۀ آخرین چشم داشت در زمین؛ این همه و همه به خاطر نشنلیزم ناپخته و جعلی آن عده از افراد که مشکلات را حل نکرده بلکه بهانه میارند، خلاف وطنپرستی است."

از سوی دیگر، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده، دیروز تأکید کرد که با اکثریت جمهوریخواهان در هردو مجلس کانگرس، نسبت به هر وقت دیگر، روابط بسیار گرمی دارد، مگر با مثال دادن مکین، گفت که بعضی ها کار شان را انجام نمیدهند. اشارۀ ترمپ به رأی غافلگیر کنندۀ مکین بود که با آن، جلو لغو قانون خدمات صحی توشیح شده در زمان اوباما را گرفت.

رئیس جمهور ترمپ همچنان چاشت دیروز، میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا را به قصر سفید دعود کرده بود و سپس در پیشروی رسانه ها، از روابط نزدیک خود با بقیه جمهوریخواهان یاد کرد. آقای ترمپ گفت که "ممکن به استثنای یک چند نفر معدود" با اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان روابط بسیار عالی ای دارد.

سناتور میچ مکانل، که رئیس جمهور ترمپ قبلاً از کارکرد او نارضایتی نشان داده بود، نیز گفت که در کار روی برنامه های داخلی، با ترمپ همصدا است.

اکنون، تعویض قانون خدمات صحی ای که از سوی أوباما توشیح شده بود، و نیز تعدیل قانون مالیات و کاهش میزان مالیات، در صدر اجندای داخلی رئیس جمهور ترمپ قرار دارد.

XS
SM
MD
LG