لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده از مذاکرات بین‌الافغانی چه توقع دارد؟


شارژدافیر سفارت امریکا در کابل از تمامی اعضای لویه جرگه که حکومت افغانستان را در راستای برقراری صلح در این کشور کمک کرده اند، قدرانی کرده است.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل، به روز دوشنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) در یک پیام تصویری گفت که ایالات متحده برخی نکات مهم را با رهبران افغان و اعضای هیات مذاکره‌کننده حکومت پیرامون گفتگوهای صلح و نتایج آن در میان گذاشته است.

آقای ویلسن افزود: "ایالات متحده از دو نتیجۀ مهم مذاکرات حمایت می‌کند. اول، افغانستان آزاد، متحد، دموکراتیک و صلح‌آمیز با خود و با همسایه‌ها و دوم: حفظ و توسعه دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ۱۹ سال اخیر."

آقای ویلسن در آستانۀ آغاز احتمالی گفتگوهای مستقیم صلح میان طالبان و حکومت افغانستان، همچنان گفته است که مذاکرات بین‌الافغانی باید تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد و آینده این کشور باید به دست خود افغان‌ها تعیین شود.

او تاکید کرده است که ایالات متحده به حمایت‌ از دولت افغانستان ادامه خواهد داد.

در قطعنامه لویه جرگۀ مشورتی صلح نیز که روز گذشته صادر شد، بر حفظ دستاوردهای حدود دو دهۀ پسین و تامین امنیت سرتاسری در افغانستان تاکید شده است.

لویه جرگه فیصله کرد که پس از رهایی زندانیان طالبان، بی‌درنگ و بدون بهانه‌تراشی، مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود.

از سویی هم، تلویزیون ملی افغانستان گزارش داده است که گفتگوهای بین‌الافغانی تا حدود یک هفته دیگر در دوحه آغاز خواهد شد.

این رسانه به نقل از منابع در حکومت افغانستان گفته است که قرار است نخستین دور گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان حکومت و طالبان به تاریخ ۱۶ اگست (۲۶ اسد) به گونۀ رسمی آغاز شود.

XS
SM
MD
LG