لینک های دسترسی

Breaking News

غنی فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را امروز امضا می‌کند – منبع


یک روز پس از پایان برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح افغانستان، قرار است رییس جمهورغنی فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را از بند امضا کند.

یک منبع حکومتی که از ذکر نامش در گزارش خوداری کرد، روز دوشنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) به صدای امریکا گفت که کار روی ترتیب متن فرمان رهایی زندانیان طالبان جریان دارد و تا پایان امروز این فرمان صادر خواهد شد.

پس از آن که لویه جرگۀ مشورتی صلح افغانستان به رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان از بند حکومت افغانستان موافقت کرد، رییس جمهور غنی به اعضای جرگه اطمینان داد که به زودی فرمان رهایی این زندانیان را امضا می‌کند.

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که این شمار زندانیان طالبان به دلیل "ادعای حق‌العبدی" بر آنان از بند رها نمی‌شوند. فیصله لویه جرگه نیز بر این است که افراد متضرر از جانب این طالبان می‌توانند در صورت مطالبه به حق شان برسند.

اما کمیسیون حقوق بشر نگران خطرات احتمالی است که ممکن پس از رهایی این زندانیان طالبان ایجاد شود.

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس روابط عامه این کمیسیون به صدای امریکا گفت که خواست این نهاد از جرگه این بود که یک میکانیزم قابل تطبیق در روند رهایی زندانیان ساخته شود که خطرات احتمالی از سوی آنها به غیرنظامیان را به حداقل برساند.

آقای فرهنگ افزود: "از سوی دیگر افراد آزادشده چه افرادی که محکوم به جرایم جنایی استند و چه ناقضان حقوق بشر، همۀ اینها نباید در برابر میکانیزم‌های عدالت و پاسخگویی در آینده معافیت کسب بکنند".

رییس روابط عامۀ کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید کرد که از این افراد باید بازخواست شود و در قبال مساله حق‌العبدی شهروندان افغان نباید غفلت شود.

XS
SM
MD
LG