لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال بحران در افغانستان؛ 'امریکا ضرورت حملات هوایی را بررسی می‌کند'


روزنامۀ نیویارک تایمز از قول مقام‌های ارشد امریکایی گزارش داده است که وزارت دفاع ایالات متحده در صدد گرفتن مجوز است تا در صورت خطر سقوط کابل یا دیگر شهرهای بزرگ افغانستان به دست طالبان پس از خروج نظامیان خارجی، به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حملات هوایی را انجام دهند.

هرچند پیش از این مقام‌های امریکایی به شمول مشاوران ارشد امنیت ملی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته اند که با خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، حمایت هوایی آنان به نیروهای افغان، جز در موارد استثنایی به هدف آماج قرار دادن گروه‌های دهشت افگنی که منافع امریکا را صدمه می‌رسانند، نیز پایان خواهد یافت.

مقام‌های امریکایی که نام آنان در گزارش نیویارک تایمز ذکر نشده است، گفته اند که تا حال تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است، اما به گفتۀ آنان گزینۀ کاربرد جت‌های جنگی یا طیاره‌های بدون سرنشین در صورت خطر سقوط کابل یا شرایطی که جان کارمندان سفارت امریکا یا متحدان این کشور را در پایتخت به خطر بیندازد، زیر غور قرار دارد.

نیویارک تایمز نوشته است: "هرحملۀ هوایی دیگر مستلزم تایید رییس جمهور [بایدن] خواهد بود. مقام‌ها اشاره کرده‌اند که تداوم این گونه حملات در درازمدت دشوار است، چون با در نظر داشت خروج قوای امریکایی از افغانستان، مستلزم تلاش بزرگ لوژستیکی خواهد بود."

بر اساس این گزارش، نظامیان امریکایی تا ماه آینده تمام پایگاه‌های هوایی خود را در افغانستان تخلیه و ترک خواهند کرد و از آن پس، هرگونه عملیات هوایی به احتمال زیاد از پایگاه‌های امریکایی در خلیج فارس باید انجام یابد.

نیویارک تایمز نگاشته است که بحث احتمال حملات هوایی به حمایت از قوای افغان، نگرانی واشنگتن را در مورد توانمندی نیروهای مسلح افغانستان به دفاع از شهر کابل و جلوگیری از سقوط آن به دست طالبان نشان می‌دهد.

با آنکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بخش زیاد عملیات نظامی را در چند سال اخیر مستقلانه به پیش برده اند، در موارد خاص متکی به حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی بوده‌اند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ثابت ساختند که با جدیت کامل از "وجب وجب خاک کشور" شان دفاع کرده و دفاع می‌کنند.

آقای احمدزی گفت:"ناتو و همکاران خارجی ما در بخش تعلیم و تربیه، تمویل و تجهیز نیروهای مان با ما تعهد و قرارداد دارند و حتا در صورت ضرورت، بر اساس خواست ما، در جاییکه نیاز باشد در بخش هوایی با ما کمک می‌کنند."

دو روز پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در نامه‌ای به کانگرس امریکا گفت که واشنگتن به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهد داد.

آقای بایدن گفته است که با خروج سربازان امریکایی از افغانستان، واشنگتن از تهدیدهای دهشت افگنی در افغانستان چشم پوشی نخواهد کرد و به خاطر جلوگیری از ظهور مجدد این تهدیدها، امریکا توانایی‌های خود را در بخش مبارزه با دهشت افگنی در منطقه "تنظیم مجدد" می‌کند.

با اینحال، بحث ادامۀ حملات هوایی قوای بین‌المللی به حمایت از قوای مسلح افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از آن کشور، یکی از پرسش‌های عمده است که در نشست هفتۀ آیندۀ جو بایدن و رهبران کشورهای عضو ناتو در بروکسل به آن پرداخته خواهد شد.

صرف نظر از فراهم آوری حمایت هوایی به نیروهای افغان، ایالات متحده که به ادامۀ ماموریت ضد دهشت افگنی در افغانستان پس از خروج قوا از آن کشور متعهد است، برای نظارت هوایی از خاک افغانستان و نیز آماج قرار دادن گروه‌های دهشت افگن به پایگاه هوایی در نزدیکی این کشور نیاز دارد.

در هفته‌های اخیر رسانه‌ها گزارش داده اند که ایالات متحده در صدد ایجاد پایگاه هوایی در همسایگی افغانستان بوده یا هم تلاش دارد که در صورت ضرورت، بتواند از پایگاه‌های موجود در یکی از کشورهای منطقه برای انجام عملیات هوایی در افغانستان استفاده کند.

طالبان در واکنش به این گزارش‌ها، احتمال ایجاد پایگاه‌ نظامی ایالات متحده در منطقه را "اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی" توصیف کرده‌ و هشدار دادند که آنان در برابر این گونه اعمال "نادرست و تحریک‌کننده" خاموش نخواهند نشست.

پاکستان که نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده در منطقه است، فراهم آوری زمینه برای ایجاد پایگاه نظامی امریکا را در خاک خود نفی کرده است، هرچند شماری از رسانه‌ها گزارش داده اند که مقام‌های امریکایی و پاکستانی هم اکنون سرگرم بحث در این مورد اند.

نیویارک تایمز از قول این مقام‌های امریکایی گزارش داده است که در صورت حملات طالبان بر نظامیان افغان در ساحات روستایی و سقوط ولسوالی‌ها، نیروهای امریکایی به همتایان افغان شان حمایت هوایی فراهم نخواهند کرد.

هم اکنون نبرد شدید میان نظامیان افغان و طالبان در چندین ولایت جریان داشته و در چند هفتۀ اخیر چندین ولسوالی در افغانستان به دست طالبان افتاده یا هم نیروهای افغان از آن "عقب نشینی تکتیکی" کرده اند.

XS
SM
MD
LG