لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا امسال به پاکستان کمک نظامی نمی کند


جیم متیس به کانگرس ایالات متحده از عدم همکاری پاکستان برای مقابله با شبکه حقانی خبر داده است.
جیم متیس به کانگرس ایالات متحده از عدم همکاری پاکستان برای مقابله با شبکه حقانی خبر داده است.

وزارت دفاع ایالات متحده ۵۰ میلیون دالر کمک های نظامی باقیمانده از سال مالی ۲۰۱۶ را به پاکستان پرداخت نمی کند.

این اقدام واشنگتن پس آن گرفته شد که جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده به کانگرس کشورش گفت که پاکستان اقدامات کافی در برابر شبکه حقانی انجام نداده است.

آدم ستمپ، یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز روز جمعه به خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرد که کمک های نظامی واشنگتن به اسلام آباد به خاطر عدم اقدامات کافی پاکستان علیه شبکه حقانی متوقف شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده همچنین افزود که تصمیم اخیر واشنگتن مبنی بر عدم پرداخت کمک های نظامی به پاکستان ربطی به بازنگری استراتیژی جنوب آسیا توسط قصر سفید ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت که پاکستان هنوز هم فرصت دارد تا برای دریافت کمک های نظامی در سال آینده مالی، علیه شبکه حقانی اقدام کند.

او اضافه کرد که قطع کمک های نظامی واشنگتن به اسلام آباد به معنی "کم اهمیت جلوه دادن قربانی های اردوی پاکستان (در راستای مبارزه با دهشت افگنی)" در سال هال گذشته نمی باشد.

ایالات متحده سال گذشته نیز پرداخت حدود ۳۰۰ میلیون دالر کمک نظامی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد.

پاکستان در سال مالی ۲۰۱۶ قرار بود ۹۰۰ میلیون دالر کمک نظامی از سوی امریکا دریافت کند که از آن جمله ۵۵۰ میلیون دالر آن پرداخت شده است. امریکا پرداخت حدود ۳۰۰ میلیون دالر باقیمانده را برای مقاصد دیگر برنامه ریزی کرد که قبلاً در مورد آن گزارش داده نشده بود.

اکنون بر اساس تصمیم اخیر جیم متیس ۵۰ میلیون دالر باقیمانده به پاکستان پرداخته نمی شود.

این در حالیست که حکومت رئیس جمهور ترمپ در حال بررسی افزایش فشار ها بر اسلام آباد به خاطر سرکوب آنعده جنگجویان است که با استفاده از خاک پاکستان بر افغانستان حمله می کنند.

گزینه های که حکومت دونالد ترمپ برای فشار آوردن بر پاکستان روی آن بحث می کند، شامل افزایش حملات طیاره های بی پیلوت و احتمالاً حذف موقف پاکستان به حیث متحد اصلی غیر عضو ناتو می باشد.

در چند سال اخیر، روابط بین واشنگتن و اسلام آباد به دلیل عدم تمایل پاکستان به خاطر اقدام علیه گروه های اسلامگرا چون طالبان افغان و شبکه حقانی بیشتر متشنج بوده است.

مایک مولن، لوی درستیز پیشین اردوی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ به کانگرس کشورش گفته بود که شبکه حقانی "بازوی واقعی" اداره استخبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) می باشد.

واشنگتن یک سال بعد شبکه حقانی را در فهرست سازمان های دهشت افگن قرار داد.

این در حالیست که پاکستان همواره ادعا کرده که ایالات متحده را در پیگیری دهشت افگنان یاری رسانده است.

وزارت دفاع ایالات متحده یک بودجه ویژه زیر نام «صندوق حمایت ایتلاف» دارد که بر اساس آن برای کشور های متحد خود در بدل حمایت از عملیات های ضد دهشت افگنی پول پرداخت می کند.

پاکستان سالانه بیشترین مقدار این پول را از امریکا دریافت می نماید.

XS
SM
MD
LG