لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا کمک ۴۵ میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کرد


چند روز پس از سخنرانی ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور امریکا در کانگرس امریکا، قانونگذاران امریکایی کمک ۴۵ میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کردند
چند روز پس از سخنرانی ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور امریکا در کانگرس امریکا، قانونگذاران امریکایی کمک ۴۵ میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کردند

مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز جمعه ۲۳ دسمبر (دوم جدی) بستهٔ کمکی ۴۵ میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کرد که شامل هزینهٔ میزایل‌های پتریوت می‌شود.

این کمک بخشی از بودجهٔ ۱.۶۶ ترلیون دالری است که قبلاََ از سوی سنای ایالات متحده تصویب شده و حالا برای توشیح به جو بایدن، رییس جمهور امریکا، ارسال می‌شود. این بستهٔ کمکی به دنبال کمک‌های ایالات متحده به ارزش حدود ۵۰ ميليارد دالر است که در سال جاری میلادی به اوکراين ارسال شده است.

تصویب این کمک مالی فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، به تازگی از ایالات متحده دیدن کرد و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله جو بایدن، رییس جمهور امریکا، و اعضای کانگرس این کشور ملاقات کرد.

زیلینسکی پس از برگشت به کشورش گفت که با وجود افزایش حملات میزایلی، راکتی و هوایی روسیه بر اوکراین، نیروهای کشورش ''به سمت پیروزی کار" می‌کنند. رییس جمهور اوکراین در یک پیام تلگرام نوشت که ''ما به همه چیز فایق خواهیم آمد."

ایالات متحده تعهد کرده است تا میزایل‌های پتریوت را برای اوکراین فراهم کند تا این کشور در برابر تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند. رییس جمهور زیلینسکی از ماه‌ها به اینسو خواهان فراهم‌آوری میزایل‌های پتریوت بوده تا در برابر حملات هوایی روسیه از خود دفاع کند، حملاتی که در ۱۰ ماه گذشته،‌ شهر‌ها و دهات اوکراین به شمول زیربنای‌های این کشور را ویران کرده است.

با افزایش حملات میزایلی و هوایی روسیه در سه ماه گذشته، بخشی اعظم زیربناهای عمدهٔ اوکراین از جمله سکتور تولید انرژی در این کشور از بین رفته و میلیون‌ها اوکراینی در سرمای زمستان از برق و آب بی‌بهره شده اند.

زیلینسکی از بایدن برای فراهم آوری سیستم دفاع میزایل پتریوت تشکر کرد. اما مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که فراهم‌آوری میزایل‌های پتریوت که بایدن برای اوکراین تعهد کرده است به تنهایی نمی‌تواند مسیر جنگ اوکراین در برابر روسیه را تغییر بدهد.

واشنگتن و متحدین آن مایل نبوده اند تا تسلیحات مدرن از جمله تانک و میزایل‌های دوربرد موسوم به ATACMS را به اوکراین فراهم کند، میزایل‌هایی که می‌توانند فراتر از خطوط اول جبهه قلمرو روسیه را هدف قرار بدهند، زیرا ترس آن می‌رود که این میزایل‌ها به رویارویی مستقیم بین روسیه و ایالات متحده و ناتو منجر شود.

کیف و حکومت جو بایدن هر دو محتاط اند که حفظ حمایت کانگرس ایالات متحده از کمک‌ها برای اوکراین می تواند زمانی پیچیده تر شود که جمهوریخواهان سال آینده اکثریت را در مجلس نمایندگان امریکا به دست بگیرند. چند عضو راستگرای حزب جمهوريخواه در مجلس نمایندگان مخالف کمک‌ها برای اوکراین می‌باشند و خواهان بودجهٔ کمتر و نظارت بیشتر به این کمک‌ها شده اند.
XS
SM
MD
LG