لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به اوکراین سیستم میزایل پتریوت می‌دهد


سیستم دافع هوای پتریوت است که قادر به سرنگون کردن میزایل‌های کروز، میزایل‌های بالستیکی کوتاه برد و طیاره‌های جنگی است.
سیستم دافع هوای پتریوت است که قادر به سرنگون کردن میزایل‌های کروز، میزایل‌های بالستیکی کوتاه برد و طیاره‌های جنگی است.

ایالات متحدهٔ امریکا گفته است که به اوکراین سیستم پیشرفتهٔ پتریوت را فراهم می‌کند تا آن را برای دفع حملات بی‌رحمانهٔ روسیه به کار ببندد.

فراهم آوری سیستم پتریوت بخشی از مساعدت نظامی ۱.۸۵ میلیارد دالری واشنگتن به کیف که همزمان با سفر ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین به واشنگتن اعلام می‌شود.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، زیلینسکی در نخستین سفر خارجی به واشنگتن دی سی سفر کرده است و قرار است با رییس جمهور، سایر مقام‌ها و قانونگذاران امریکایی دیدار و صحبت کند.

دستیابی به سیستم‌های دافع هوای پتریوت دستآورد و پیروزی عمده برای کیف بوده و نمایانگر حمایت قوی ایالات متحده از اوکراین تلقی می‌شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) با نشر بیانیه‌ای گفت: "مساعدت امروزی در برگیرندهٔ سیستم دافع هوای پتریوت است که قادر به سرنگون کردن میزایل‌های کروز، میزایل‌های بالستیکی کوتاه برد و طیاره‌های جنگی بوده و قویتر از سیستم‌های دافع هوا است که قبلاً (به اوکراین) فراهم شده بود."

در این بستهٔ مساعدت نظامی امریکا به اوکراین یک بطریهٔ سیستم دافع هوای پتریوت شامل است که در برگیرندهٔ مرکز سوق و اداره، یک ایستگاه رادار برای شناسایی تهدیدات فراراه و دستگاه پرتاب میزایل می‌باشد. همچنین ده‌ها هزار مرمی توپ، راکت و مهمات تانک، دستگاه هاوان، نارنجک انداز و لباس زره شامل آن می‌باشد.

قوای هوایی اوکراین نقش کلیدی را در دفاع در برابر حملات هوایی روسیه بازی کرده و نگذاشته است که مسکو کنترول هوایی اوکراین را در دست داشته باشد.

با اینحال، روسیه پس از عقب‌نشینی‌های پیهم قوای زمینی، حملات منظم هوایی را بر زیربناهای اساسی اوکراین افزایش داده است و جریان برق و آب را برای میلیون‌ها اوکراینی مختل کرده است.

افزون بر امریکا، کشورهای جاپان، اسراییل ، آلمان، عربستان سعودی، کویت، تایوان، یونان، اسپانیا، هالند، قطر، سویدن، پولند، بحرین، کوریای جنوبی و امارات متحده عرب این سیستم را در دسترس دارند.

یک دستگاه پتریوت به ۹۰ سرباز برای استعمال و حفظ و مراقبت نیاز دارد از همین رو برای ماه‌ها ایالات متحده تمایلی به ارایه این سیستم پیچیده به اوکراین نداشت، زیرا اعزام نیرو به اوکراین برای بهره‌برداری از آن برای دولت امریکا مقدور نیست.

همچنین این نگرانی وجود داشت که استقرار این سیستم باعث تحریک روسیه شود یا خطر اصابت میزایل پرتاب شده به داخل روسیه را در پی داشته باشد که می‌تواند درگیری را تشدید کند.

به گفته مقامات امریکایی، درخواست‌های مکرر رهبران اوکراین و تخریب گستردهٔ زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور، از جمله قطع برق و گرما با آغاز زمستان، در نهایت سبب شد تا ایالات متحده در مورد فراهم کردن سیستم پتریوت به اوکراین توافق کند.

نخستین جزوتام میزایل‌های پتریوت در سال ۱۹۸۲ فعال شد، اما این میزایل‌ها برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در جنگ میان امریکا و عراق—طوفان صحرا— استفاده شد.

XS
SM
MD
LG