لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا ارتباط میان رهایی دو امریکایی و آزادی میلیارد ها دالر ایران در خارج را رد کرد


از راست به چب، سیامک ۵۰ ساله، و پدرش باقر نمازی ۸۵ ساله
از راست به چب، سیامک ۵۰ ساله، و پدرش باقر نمازی ۸۵ ساله

ایالات متحده روز یکشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) گزارش‌های را رد کرد که امریکا در عوض رهایی دو امریکایی‌-ایرانی تبار، اجازه خواهد داد تا میلیارد‌ها دالر وجوه مالی ایران در خارج از آن کشور آزاد شودو

ملل متحد روز شنبه گزارش داد که حکومت ایران به باقر نمازی ۸۵ ساله اجازه داده تا جهت تداوی به خارج از ایران سفر کند. این سازمان همچنین گزارش داده است که سیامک نمازی ۵۰ ساله، پسر باقر نمازی، نیز در تهران از توقیف مرخص شده است.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، گزارش داده است که تهران حالا منتظر آزادی نزدیک به هفت میلیارد دالر سرمایه های منجمد شدهٔ آن کشور در خارج است.

ایرنا گزارش داده است که "با نهایی شدن مذاکرات ایران و ایالات متحده برای آزادی زندانیان هر دو کشور، هفت میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران آزاد خواهد شد."

اما قصر سفید و وزارت خارجهٔ ایالات متحده ارتباط میان رهایی زندانیان و آزادی پول‌های منجمد شدهٔ ایران در خارج از آن کشور را رد کردند.

ادرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گزارش منابع ایرانی را کاملاََ کذب خواند.

واتسن افزود:‌ "گزارش‌های منابع ایرانی مبنی بر انتقال پول مرتبط به آزادی باقر نمازی و مرخصی سیامک نمازی مطلقاََ کذب است."

در همین حال، خبرگزاری فرانس پرس از قول یک سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گزارش داده است که "باقر نمازی به طور غیر منصفانه در ایران توقیف شده بود و پس از سپری کردن معیاد حبس اش، با وجود نیازهای مکرر عاجل طبی، اجازهٔ ترک ایران را نداشت."

سیامک نمازی، تاجر امریکایی-ایرانی، در سال ۲۰۱۵ برای دیدار با خانواده‌اش به تهران رفت و در آنجا به اتهام"همکاری با حکومت های متخاصم [امریکا]" دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

باقر نمازی، پدر سیامک نمازی، پس از دستگیری پسرش، به منظور برای کمک به آزادی پسرش در همان سال به ایران رفت، اما وی نیز بازداشت و به همان اتهام "همکاری با حکومت متخاصم امریکا" به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را دو باره بر ایران وضع کرد، میلیارد‌ها دالر پول تهران در خارج مسدود شد، به خصوص در کشور‌های مانند چین، کوریای جنوبی و جاپان.

XS
SM
MD
LG