لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیقات در مورد سقوط شهروندان افغان از طیارۀ نظامی امریکا آغاز شد


دفتر تحقیقات ویژۀ قوای هوایی ایالات متحده گفته است که همه معلومات دست داشته در مورد پرواز طیارۀ نظامی سی-۱۷ امریکایی را که به تاریخ ۱۵ اگست از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی پرواز کرد و نیز تلفات غیرنظامیان را در جریان پرواز این طیاره بررسی می‌کند.

در ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که هنگام پرواز این طیاره چندین غیرنظامی افغان خود را از بدنۀ طیاره محکم گرفته اند و اندکی پس از آنکه طیاره از خط پرواز به هوا بلند می‌شود، اجسامی از آن به زمین می‌افتد که به گفتۀ کاربران همان کسانی بودند که در بدنۀ طیاره خود را محکم گرفته بودند.

دفتر تحقیقات ویژۀ قوای هوایی ایالات متحده روز سه شنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفته است که افزون بر ویدیوهای آنلاین و گزارش رسانه‌ها در مورد سقوط انسان‌ها از طیاره به زمین، بقایای انسان نیز در محفظۀ تایر طیاره هنگام نشستن آن در پایگاه هوایی العبید قطر پیدا شده است.

این نهاد نظامی ایالات متحده ضمن ابراز همدردی و غم شریکی با بستگان کسانیکه در این رویداد تلف شده اند، تاکید کرده است که تحقیقات در این زمینه جدی و فراگیر خواهد بود تا همه حقایق مرتبط به این رویداد غم انگیز به دست آید.

اکنون این طیاره تا زمان معاینه، تفتیش و جمع آوری کامل مدارک و معلومات متوقف شده است.

این طیارۀ نظامی ایالات متحده برای انتقال دادن کارمندان و شهروندان امریکایی مقیم افغانستان به میدان هوایی بین‌المللی کابل نشست کرده بود.

اما در آن روز صدها غیرنظامی افغان در تلاش برای بیرون شدن از کابل وارد میدان هوایی شده و آزادانه در اطراف ترمینل و خط پرواز گشت و گذار می‌کردند.

دفتر تحقیقات ویژۀ قوای هوایی ایالات متحده گفته است که با درنظرداشت این وضعیت، عملۀ طیارۀ سی-۱۷ تصمیم می‌گیرد که هرچه زودتر پرواز کند.

پس از تصرف کابل توسط طالبان، هزاران نظامی امریکایی در میدان هوایی کابل مستقر شده اند تا ماموریت انتقال هزاران شهروند امریکایی مستقر در افغانستان و هزاران افغان همکار با نظامیان و دولت امریکا را از افغانستان به بیرون از این کشور انتقال دهند.

XS
SM
MD
LG