لینک های دسترسی

Breaking News

تکنالوژی چگونه از خشونت خانوادگی جلوگیری می‌کند؟


تکنالوژی سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا جی پی اس را اکنون می‌توان برای جلوگیری از خشونت‌های خانوادگی یا پیامدهای آن که در شماری از موارد بسیار تکاندهنده می‎باشد، به کار بست.

در ایالات متحدۀ امریکا از هر چهار زن و از هر ده مرد یکی آن در طول زندگی خود مورد خشونت خانوادگی قرار می‌گیرند. اما ادارۀ احصاییۀ عدلی ایالات متحده گزارش داده است که فقط ۱۴.۹ درصد قربانیان به ادارات امدادرسان مراجعه و کمک دریافت کرده اند.

ترس قربانیان از اینکه مبادا مورد انتقام‌جویی قرار گیرند و کمبود آگاهی از حقوق سبب شده است تا شمار کمتر قربانیان به ادارات مسوول امدادرسان مراجعه یا شکایت کنند.

روزنامۀ واشنگتن پس گزارش داده است که از جمع ۴۴۸۴ زن که در یک دهۀ گذشته در ایالات متحدۀ امریکا به قتل رسیده اند، ۴۶ درصد آنان توسط همسر یا شریک زندگی شان کشته شده اند.

پژوهشگران در پوهنتون فلوریدا در ایالات متحدۀ امریکا پس از تحقیقات پی برده اند که آن عده کسانیکه به دلیل بدرفتاری یا نقض حقوق همسران یا شریکان زندگی شان توسط جی پی اس زیر نظارت قرار گرفته اند، در مقایسه با گذشته که جی پی اس برای رسیدگی به این مشکل کاربرد نداشت، ۹۴.۷ درصد کمتر مرتکب جرم یا جنایت جدید شده اند.

هم اکنون در ۴۰ ایالت از ایالت‌های ۵۰ گانۀ امریکا بستن پابند‌های جی پی اس به بند پای متخلفانی جواز دارد که یکبار مرتکب خشونت خانوادگی شده و احتمال تکرار خشونت از سوی آنان متصور باشد.

این دستگاه کوچک موقعیت دقیق فرد را با زمان دقیق آن لحظه به لحظه ثبت کرده و این اطلاعات را از طریق ماهواره به مراکز نظارت کنندۀ مربوط ارسال می‌کند.

اگر فرد حامل این آله از رفتن یا نزدیک شدن به یک موقعیت مثل خانه، مکتب یا محل خاصی منع باشد اما به آن ساحه نزدیک شود، دستگاه جی پی اس فورا به مقام‌ها هشدار داده و آنان را مطلع می‌کند.

قربانیان نیز‌ گاهی از این آله پوشانده می‌شوند تا مسیر حرکت آنان به ویژه در اطراف ساحاتی که از رفتن به آن منع شده اند، ثبت شود. گاهی هم عامل و قربانی خشونت از این آله پوشانده می‌شوند که در این صورت به محض نزدیک شدن عامل خشونت، هم قربانی و هم مقام‌های مسوول پیام هشدار دریافت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG