لینک های دسترسی

Breaking News

باوجود مخالفت امریکایی ها، جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت


یک نظر سنجی تازه در توسط روزنامۀ نیویارک تایمز و شبکۀ تلویزونی ای بی سی نشان می دهد که تعداد زیاد امریکایی ها از تداوم جنگ در افغانستان خسته شده اند، و خواهان خروج قوای ایالات متحده از آن کشور می باشند. رابرت پریتو، پژوهشگر امور سیاسی و حکومتداری در انستیتوت صلح ایالات متحده تحولات چند ماه گذشته را دلیل این دگرگونی در نظریات مردم عنوان می کند.

سوختاندن نسخه های قران، هلاکت غیر نظامیان افغان توسط یک سرباز امریکایی و هلاکت عساکر امریکایی توسط منسوبین قوای امنیتی افغانستان سه دلیلی است که نظریات مردم را در طویل ترین جنگ ایالات متحده در خارج رقم زده است.

نظریات مخالف به تداوم جنگ در افغانستان در داخل ایالات متحده از قبل موجود بود، اما افزایش آن به پیمانۀ کنونی بی سابقه می باشد. رابرت پریتو می گوید "این گرایش طی چند سال شکل گرفته است... پنج سال قبل سیاستمداران نزاع در افغانستان را به اصطلاح جنگ خوب اطلاق می کردند و با جنگ در عراق مخالفت داشتند، اما اکنون نظریات شان تغییر خورده است."

اما پریتو می گوید که تغییر در نظریات مردم استراتیژی رئیس جمهور اوباما را در افغانستان تغییر نمی دهد زیرا رئیس جمهور واضح ساخته است که تا سال 2014 عساکر خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد و نیرو های افغان مسئولیت های امنیتی را به عهده می گیرند.

اما به صورت عموم نظریات مردم در شکل دهی پالیسی های حکومت به حیث[] یک وسیله فشار نقش دارد.وی افزود "دموکراسی در کشور ما حاکم است و رهبریت سیاسی نظریات مردم را نادیده گرفته نمی توانند. اما یگانه عامل نفوذ در شکل گیری پالیسی های حکومت تنها نظریات مردم نیست." اما او علاوه کرد که جمهوری خواهان در کانگرس پشتیبان شدید تداوم حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان می باشند.

پریتو می گوید که دلیل موجودیت نظامی ایالات متحده در افغانستان به اساس ارزیابی های مهم استراتیژیک می باشد که از نظر انداختن آن به نفع امریکا تمام نخواهد شد. به همین دلیل است که ایالات متحده تصمیم گرفته است حتی بعد از خروج عساکر جنگی، قوای امنیتی افغانستان را در نقش حمایوی برای مدت طولانی آموزش دهد و کمک کند. توقع جهان و افغان ها نیز چنین است که ایالات متحده برای مدت طولانی در آن کشور دخیل بماند و افغان ها را در تحکیم صلح و تحقق دموکراسی یاری رساند.

XS
SM
MD
LG