لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان طرح محدود کردن خودمختاری قره‌قالپاقستان را لغو کرد


شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان
شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان

پس از اعتراضات گسترده در ساحۀ خودمختار قره‌قالپاقستان به طرح تعدیل قانون اساسی اوزبیکستان که وضعیت حقوقی این ساحه را تغییر می‌داد، رییس جمهور اوزبیکستان این طرح را لغو و برای یک ماه حالت اضطرار را در قره‌قالپاقستان اعلام کرد.

دفتر شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان در بیانیه‌ای گفته است که رییس جمهور "به منظور تامین امنیت شهروندان، دفاع از حقوق و آزادی‌های آنان و بازگرداندن حاکمیت قانون و نظم" برای یک ماه فرمان حالت اضطرار صادر کرده است.

قره‌قالپاقستان در شمال غرب اوزبیکستان موقعیت دارد و در آن قره‌قالپاق‌ها، یک اقلیت قومی با لسان خاص، زندگی می‌کنند. نظر به قانون اساسی فعلی اوزبیکستان، این منطقه به عنوان یک جمهوری مستقل در داخل اوزبیکستان پنداشته می‌شود و مردم این محل حق دارند تا از طریق برگزاری یک همه پرسی از بدنهٔ اوزبیکستان جدا شوند.

در طرح تعدیل قانون اساسی که اوزبیکستان در نظر دارد برای تصویب آن در جریان ماه‌های آینده همه پرسی را برگزار کند، چیزی در مورد حاکمیت و حق جدایی قره‌قالپاقستان ذکر نشده است.

مردم قره‌قالپاقستان روز جمعه اول جولای به این طرح اعتراض کردند و خواستار لغو این تعدیلات شدند.

در واکنش سریع به این اعتراض، رییس جمهور میرضیایف روز شنبه در جریان بازدید از قره‌قالپاقستان گفت که تغییرات در مورد وضعیت این منطقه باید از اصلاحات پیشنهادی حذف شود.

تغییرات در مورد قره‌قالپاقستان تنها یک بخشی از اصلاحات گسترده در قانون اساسی اوزبیکستان می‌باشد که از سوی رییس جمهور این کشور، پیشنهاد شده است. این تعدیل همچنین میعاد ریاست جمهوری آن کشور را از پنج سال به هفت سال تمدید می‌کند.

در صورتیکه همه پرسی این اصلاحات را تایید کند، این اقدام می‌تواند راه را برای دوام تصدی رییس جمهور میرضیایف باز کند و او بتواند دو بار دیگر خود را نامزد ریاست جمهوری کند.

XS
SM
MD
LG