لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان به دنبال تعامل با طالبان است


اوزبیکستان می‌گوید که در طیف وسیعی از مسایل با طالبان تعامل دارد و آنان را "واقعیتی می‌داند که باید پذیرفته شوند" اما تاکید می‌کند که حکومت موقت طالبان را پیش از جامعه جهانی به رسمیت نخواهد شناخت.

عصمت الله ارگاشف، مشاور ارشد و نماینده ویژه شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان گفت:"ما آنها را به تنهایی به رسمیت نخواهیم شناخت. وقتی این اتفاق می‌افتد، ما می‌خواهیم صدا و حمایت جمعی وجود داشته باشد."

حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق‌بشر، به ویژه حقوق زنان و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی شروط جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان است.

اما آقای ارگاشف معتقد است که برای طالبان دشوار خواهد بود که به سرعت شرایط به رسمیت شناختن را برآورده کنند.

او گفت:"کم از کم برای مدت ۲۰ سال طالبان با غرب و ماموریت آنان جنگیدند. آنها وعده حکومتی مبتنی بر اصول طالبان را داده اند. چگونه می توان انتظار داشت که آنها به این سرعت در برنامه خود تجدید نظر کنند؟"

اما به نظر آقای ارگاشف طالبان متوجه شده اند که باید تغییراتی ایجاد کنند تا در سطح بین المللی پذیرفته شوند:" آنها به زمان نیاز دارند ... ما در مورد این پیچیدگی‌ها با امریکایی‌ها و اروپایی‌ها صحبت کرده ایم."

مشاور ارشد رییس جمهور میرضایف خاطرنشان کرد که اکثر اعضای دولت موقت در کابل "تجربه بسیار کمی در زمینه حکومت داری یا مدیریت دارند. وآنها برای حل اختلافات داخلی نیز به زمان نیاز دارند."

این موضع متمایز اوزبیکستان بدون اینکه ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی را که به دنبال منزوی کردن افغانستان و اعمال تحریم‌ها بر این کشور اند، از خود ناخشنود بسازد، زمینه فرصت‌های همکاری اقتصادی را با کابل فراهم کرده است.

آقای ارگاشف در مصاحبه‌ای در تاشکند گفت که دولت اوزبیکستان با طالبان "همکاری نزدیک" دارد.

او افزود: " ما مدت‌ها است که تماس‌های محکمی برقرار کرده‌ایم، مرتب صحبت می‌کنیم، [و] درباره همکاری بحث می‌کنیم. "

آقای ارگاشف به صدای امریکا گفت که اوزبیکستان به دنبال یک همسایه صلح آمیز و باثبات است:"ما هیچ گزینهٔ دیگری نمی بینیم. ما مرز، تاریخ عمیق و فرهنگ مشترک داریم."

نماینده ویژه رییس جمهور اوزبیکستان علاوه کرد: "تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ما تعامل نکنیم. ... درگیری بیشتر، جنگ داخلی دیگر، خون‌ریزی بیشتر، فقر، رنج، تهدید برای همسایگان و جامعه بین المللی."

آقای ارگاشف علاوه کرد که رییس جمهور میرضایف افغانستان را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر آسیای میانه می‌پندارد: "ما آینده‌ای مشترک با منافع مشترک عظیم را می بینیم، صرف نظر از اینکه چه کسی در آنجا در قدرت است."

اوزبیکستان اخیراً به یک مرکز کلیدی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تبدیل شده است که مورد استقبال کشورهای کمک کننده نیز قرار گرفته است.

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده در ماه مارچ به مقامات اوزبیکستان گفت:"ما... از حمایت بشردوستانه قوی که شما به افغان ها ارایه می کنید، بسیار استقبال می کنیم."

در همین حال رییس جمهور اوزبیکستان اخیراً هیاتی را به واشنگتن اعزام کرده و خواستار کمک بیشتر برای افغانستان شده است.

آقای ارگاشف گفت که تاشکند اتحادیه اروپا را متقاعد کرده است که دپلومات‌های خود را به کابل بفرستد و امیدوار است که ایالات متحده نیز در نهایت اقدامات مشابهی را انجام دهد.

اما دانیل روزنبلوم، سفیر ایالات متحده در اوزبیکستان می‌گوید که تروریزم در افغانستان نگرانی مشترک اوزبیکستان و ایالات متحده است.

او به صدای امریکا گفت: "گروه های تروریستی در آنجا فعالیت می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد از زمان تغییر دولت در تابستان گذشته، تعداد و توانایی آنها افزایش یافته است."

اما افزود که اوزبیکستان "در مورد سیاست خود در قبال افغانستان بسیار همکاری و باز بوده است".

آقای ارگاشف استدلال می‌کند که طالبان بر تمام کشور کنترول دارد و حکومت آنان تنها با مقاومت اندکی عمدتاً در دره پنجشیر به چالش کشیده شده است و بناً باید برای تعامل بیشتر با آنان فکر کرد.

XS
SM
MD
LG