لینک های دسترسی

Breaking News

آزمایش واکسین جدید توبرکلوز نویدبخش ثابت شد


یک واکسین آزمایشی که برای جلوگیری از تبدیل شدن باکتریای نهفته (غیرفعال و خاموش) به باکترای فعال توبرکلوز انکشاف داده شده بود، ۵۰ درصد موثر ثابت شد.

این پیشرفت در جریان یک مطالعه سه ساله بزرگسالان در افریقا به دست آمده است.

توبرکلوز یا سل،‌ همه ساله، سبب مرگ بیش از یک میلیون انسان می‌شود،‌ به ویژه در کشور های فقیر. یک سوم جمعیت جهان باکتریای عامل توبرکلوز را در بدن خود دارند.

نتایج این واکسین به روز سه شنبه ۲۹ اکتوبر (هفت عقرب) در جریان یک کنفرانس در هند گزارش و در ژورنال طبی نیو انگلند نیز چاپ شد.

در حال حاضر، واکسین توبرکلوز وجود دارد اما این واکسین فقط به کودکان کم سن تطبیق می‌شود و تا حدی از اختلاطات شدید این بیماری جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران در تلاش انکشاف واکسینی استند که بتواند در بزرگسالان نیز کارا محسوب شود تا سرایت این مرض را مهار کند.

واکسین آزمایشی به حدود ۳۶۰۰ نفر که همه بزرگسال بودند در کینیا، افریقای جنوبی و زامبیا تطبیق شد. همه این افراد توبرکلوز غیرفعال داشتند.

در حدود نصف این افراد در فاصله یک ماه دو دوز واکسین دریافت کردند. از این میان ۱۳ نفر در یک گروه و ۲۶ نفر در گروه دیگر به توبرکلوز مبتلا شدند.

داکتر پاولا فوجیواره،‌ مدیر علمی اتحادیه بین المللی در مقابل توبرکلوز و امراض ریوی گفت که نتایج تازه نشان می‌دهد که با مرور زمان واکسین موثریت خود را ثابت می‌سازد و جهان یک گام دیگر به سوی داشتن یک وسیله جلوگیری از فعال شدن باکتریای توبرکلوز نزدیک می‌شود.

او افزود که پلان های دیگر برای پژوهش قطعی در راه است که کم از کم چندین سال دیگر را در بر خواهد گرفت.

سازمان جهانی صحت،‌ سال گذشته زمانی که نتایج دوساله آزمایش این واکسین اعلام شد،‌ آنرا یک دست آورد عمده توصیف کرده و مباحثی را برای چگونگی توسعه بیشتر آن راه اندازی کرده است.

XS
SM
MD
LG