لینک های دسترسی

Breaking News

بزرگترین کمرۀ جهان برای تصویربرداری از کاینات آماده می‌شود


به زودی پروژه ساخت بزرگترین فلم در تاریخ جهان در یکی از کو‌ه‌های کشور چلی آغاز خواهد شدو سوژۀ آن، چیز دیگری جز تصاویر تمام‌ بخش‌های قابل دید کاینات نخواهد بود.

ستیفن کن، رییس مرکز نظارت فضایی ویرا سی روبن گفت: "می‌دانستیم که به یک کمرۀ بزرگ نیاز داریم. کمرۀ مورد نظر ما بزرگتر از آنچه بود که پیش از این حتا تصور ساختن آن می‌رفت."

آقای کن که ساختن این کمرۀ مستقر در کوه‌های چلی را رهبری می‌کند، تعریف شگفت انگیزی از کیفیت عکس آن دارد. به گفتۀ وی کیفیت عکس این کمره سه میلیارد پکسل است که تقریباً سه صد برابر بزرگتر از تصاویری است که توسط یک تلیفون هوشمند عصری برداشته می‌شود.

به گفتۀ آقای کن این کمره با این ظرفیت بلند عکس‌برداری، برای ده سال پیهم، هر شب ویدیوهای آسمان را ثبت کرده و در حدود هزار تصویر از هر قسمت آسمان خواهد برداشت. او افزود که با مقایسه کردن این تصاویر، هر تغییر و حرکت در آسمان قابل مشاهده خواهد بود.

هزینۀ این برنامۀ تحقیقاتی را که به کاوشگری در مورد دو معمای بزرگ علمی "مادۀ تاریک و انرژی تاریک" کمک خواهد کرد، حکومت ایالات متحده می‌پردازد.

اما دانشمندان برای نخستین آزمایش عکس‌برداری این کمره، شی بسیار ساده و عجیبی را انتخاب کردند؛ گلپی سیاه یا براکلی رومانیسکو.

آقای کان گفت: "این نبات ساختارهای مختلف با مقیاس‌های متفاوت داشت. عکس گرفتن از آن تجربۀ خوبی بود زیرا با بزرگنمایی، جزییات بیشتر و بیشتر در آن قابل دید می‌شد."

نمایش تصویر این گلپی به اندازۀ کامل آن به ۳۷۸ صفحه نمایشی با کیفیت فوق العاده بالا نیاز دارد و دانشمندان در سراسر جهان داده‌های این کمره را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

قرار است این کمره که برای ساختن آن یک دهه تلاش و ۷۰۰ میلیون دالر صرف شده است، در سال ۲۰۲۳ تصویر برداری از کاینات را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG